PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 29
Volgens de fabrikant is als gevolg van COViD-19 het vrijwel onmogelijk
om nieuwe orders te boeken terwijl in 2020 slechts elf toestellen kon-
den worden afgeleverd, waaronder twee aan Ethiopean airlines. Er moe-
ten nog zeventien bestelde Dash 8-400’s worden geleverd (exclusief
twee waarvan nog niet zeker is of deze wel worden afgenomen).
Bovendien staan wereldwijd 325 Dash 8’s in opslag waaronder 186
-400’s, 51 -300’s, 25 -200’s 63 -100’s. Mocht de markt zich herstellen,
dan zal de productie worden hervat waarbij wordt uitgekeken naar een
nieuwe productielocatie omdat het huurcontract in de loop van 2023
verloopt.
Om bestaande Dash-8-gebruikers niet te frustreren, zal geïnvesteerd
worden in de uitbreiding van het Customer Services en Support team en
het distributienetwerk. Op die manier moeten operators 24/7 aan kun-
nen kloppen voor de ruim 35.000 onderdelen die de fabrikant op voor-
raad heeft. Ook worden voor bestaande gebruikers cabine-upgrades ont-
wikkeld. Daarnaast zal een modificatie worden ontwikkeld om van de
Dash-8 een vrachtvliegtuig te maken. Bombardier verkocht in 2019 haar
Q Series-programma aan longview die vervolgens de naam De Havil-
land aircraft of Canada introduceerde.
Dash 8 P-4
Gelijktijdig werd bekendgemaakt dat De Havilland en het Canadese pal
aerospace gezamenlijk op basis van een Dash 8-400 een maritieme
missievariant ontwikkelen die aangeduid wordt als Dash 8 p-4. Het toe-
stel moet door de inbouw van extra brandstoftanks zowel een groot
vliegbereik krijgen als lang in een bepaald gebied kunnen vliegen. Daar-
bij moet het als Mpa-variant maritieme patrouilletaken kunnen uitvoe-
ren. Ook moet de p-4 kunnen worden ingezet voor taken op het gebied
van intelligence, Surveillance and reconnaissance (iSr).
De nieuwe configuratie zal worden aangeboden aan de royal Malaysian
air Force die op zoek is naar nieuwe patrouillevliegtuigen.
pal aerospace mag in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Jet
Support op Schiphol-Oost ook twee DHC Dash 8 turboprops gaan aan-
passen aan de Nederlandse missie-eisen. Deze vliegtuigen moeten in
het voorjaar van 2022 geleverd worden.
De Havilland Aircraft of Canada Limited (DHC) zal, wanneer de bestaande backlog is weggewerkt, geen
nieuwe Dash 8-400 turboprops meer bouwen in hun fabriek in Downsview. Door dit besluit komen 500
banen op de tocht te staan. De fabrikant legde de productie in maart 2020 al tijdelijk stil.
Bijschrift
DhC Pauzeert Dash 8-Programma
OntwikkeLingen Door: ruud Vos – Foto: De Havilland aircraft of Canada limited
??
? ?
??
??
29_dash8p-4.indd 29 16-03-21 13:08