28 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
InDustrIe Door: Jozef Mols
amerika
Er zijn nog meer redenen waarom investeerders nu een maatschappij
willen opstarten. Geschoold personeel is voorhanden als gevolg van de
talloze ontslagen in de sector. Daarnaast wordt een aantal routes niet
langer bediend waardoor start-ups hun keuze kunnen maken uit potenti-
eel interessante. Gevestigde maatschappijen laten hen even met rust,
want ze hebben zelf de handen vol om te overleven. Bovendien zijn ze
door hun logge structuur niet in staat een prijzenoorlog te voeren met
kleintjes die veel goedkoper kunnen werken.
Het amerikaanse avelo airlines wil als low-costmaatschappij vliegen tus-
sen amerikaanse vliegvelden die nu minder aangevlogen worden omdat
de grote carriers de bestemmingen schrapten. andrew levy, die zijn
strepen verdiende bij allegiant air en United airlines, staat aan het roer
van deze start-up en wil gaan vliegen met Boeing 737-800’s. Eveneens
in de VS wil start-up aero met Embraer-jets vanuit diverse steden naar
het beroemde skioord aspen vliegen. aero is een business-class only-
maatschappij die de passagiers wil verwennen met First-class service.
Dat zou best kunnen lukken omdat aspen vooral door de rijkere klasse
wordt bezocht tijdens het skiseizoen.
conclusies
Wat leren we hieruit? Het luchtvaartlandschap is enorm gewijzigd sinds
de start van de coronacrisis. Daar waar een hele reeks luchtvaartmaat-
schappijen failliet ging en andere overeind worden gehouden met over-
heidsgeld, zijn er ook talloze start-ups. investeerders maken gebruik van
goedkoop kapitaal, bodemprijzen voor gekochte of geleasete vliegtuigen,
een overschot aan geschoold personeel en de leemte die ontstond door
failliete maatschappijen. Verder blijkt dat de nieuwe start-ups niet nood-
zakelijk een low-costmodel voorstaan (hoewel enkele dat wel doen) en
dat zij eerder een point-to-point dienst willen aanbieden dan een hub-
and-spoke network.
Voor hun operaties gaan ze gebruikmaken van kleinere vliegtuigtypes,
terwijl de eens toegejuichte grotere toestellen als de 747 en de a380
stelselmatig zullen verdwijnen uit het luchtruim. Dat betekent ook dat
vliegtuigconstructeurs zich zullen moeten aanpassen aan deze verschui-
vingen in de markt en gepaste vliegtuigmodellen zullen moeten aanbie-
den.
Voor de investeerders blijkt dat je, om nu een luchtvaartmaatschappij op
te starten, gebruik kunt maken van een aantal tijdelijke voordelen. Toch
moeten initiatiefnemers een flinke dosis moed hebben in deze onvoor-
spelbare tijden. Wie kapitaalkrachtig genoeg is om van verliezen geen
nachtmerries te krijgen, kan dus een bedrijf lanceren om ooit later hope-
lijk winst te maken. En uiteindelijk zal hij ook nog de passagier moeten
overtuigen om in zijn vliegtuig te stappen natuurlijk.
air Seven is eigendom van de Deense touroperator primo Tours. (Foto: airseven)
EGO airways is de nieuwste italiaanse start-up. (Foto: EGO airways)
Het amerikaanse aero wil ‘business-class only’ naar aspen vliegen. (Foto: aero)
26-27-28_hertekendlandschap.indd 28 16-03-21 11:04