Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 27
zou toeleggen op binnenlands vervoer. Momenteel beschikt de onder-
neming over één enkele Boeing 737-500 die gehuurd wordt van ariana.
Daarnaast werd een aantal Dash-Q400 vliegtuigen besteld in Canada en
kreeg men ook twee Chinese Harbin prop-vliegtuigen geschonken. Be-
langrijk is dat de maatschappij bij haar opstart al een regeringscontract
kreeg voor het vervoer van ambtenaren en militairen waarop ook nog
eens een voorschot van 20 miljoen dollar werd betaald, genoeg dus
voor een veilige start.
gigantiscHe kortingen
Niet alle nieuwe maatschappijen zijn het gevolg van de doorstart van
een bestaande. Sommige ondernemers maken handig gebruik van loka-
le economische groei of van ‘een gat in de markt’. Bovendien worden
potentiële klanten met open armen ontvangen bij Boeing en airbus
waar de orderboeken niet meer gevuld raken en niet afgeleverde vlieg-
tuigen de parkeerplaatsen bezetten. Dat er gigantische kortingen worden
gegeven bij de aankoop van nieuwe toestellen spreekt voor zich. Het-
zelfde geldt overigens voor leasemaatschappijen die vliegtuigen moes-
ten terugnemen van bedrijven in moeilijkheden, en die weer willen ver-
der verhuren om het verlies te beperken. Zo verwierf Vietravel airlines
haar certificaat in december 2020 en plaatste een bestelling voor drie
airbus a320’s waarvan er al één is geleverd. De maatschappij maakt ge-
bruik van de sterke groei van de Vietnamese economie, ondanks de co-
ronacrisis. Ze zal vooral vluchten uitvoeren in Zuidoost-azië. Bamboo air-
ways – eveneens uit Vietnam – kreeg zijn aOC al in januari 2019 en in
november 2020 toestemming om vluchten naar de Verenigde Staten uit
te voeren waarbij los angeles en San Francisco eerst zullen worden be-
diend. De maatschappij beschikt reeds over 22 airbussen voor regionaal
verkeer, naast drie Boeing 787-900 Dreamliners.
europa
plaY op iJsland maakt gebruik van het faillissement van low-costmaat-
schappij WOW om zelf vluchten op te starten naar veertien Europese en
amerikaanse bestemmingen. Het bedrijf is opgericht door arnar Mar
Magnusson en Sveinn ingi Steinporsson die beiden tot het management
van WOW behoorden. De maatschappij wil de eerste vluchten uitvoeren
in de tweede helft van 2021. in Noorwegen besloot Erik G. Braathen,
een voormalig CEO van Braathens SaFE en meer recent bestuurslid van
het financieel geteisterde Norwegian, om een nieuwe maatschappij op
te richten. Flyer lanceerde in december 2020 haar website en wil gaan
vliegen met Boeing 737-800 of airbus a320 vliegtuigen.
Ook dichter bij huis zien we nieuwe luchtvaartmaatschappijen opstarten.
Het italiaanse EGO airways met basis in Milaan Malpensa is zo’n voor-
beeld. De maatschappij is inmiddels operationeel met twee Embraer-
jets, wil met een vloot van zes zulke vliegtuigen tegen de zomer van
2021 vliegen naar Verona, Venetië, pisa, pescara, Forli en parma. Ver-
moedelijk liggen de problemen van alitalia mede aan de basis van de
oprichting van deze maatschappij. alle aandeelhouders van EGO zijn be-
leggingsfondsen. als CEO werd pierluigi Busca aangesteld, de oprichter
van Doppel Farmaceutici dat hij voor enkele jaren van de hand deed
aan Tritanic Capital parners Europe.
Een bijzonder geval is wel CieloFly uit andorra. Het ministaatje op de
grens tussen Frankrijk en Spanje beschikt wel over een luchthaven (la
Seu d’Urgell), maar er landt geen enkele lijnvlucht. CieloFly maakt ge-
bruik van deze leemte om er vluchten op te starten naar Toulouse, Ma-
drid en parijs Orly. CieloFly heeft zijn basis in Toulouse omdat la Seu
d’Urgell te klein is om er een onderhoudsdienst te openen. De maat-
schappij vliegt met twee aTr turboprops en heeft een derde exemplaar
besteld.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Bakhtar uit afghanistan start met een gehuurde Boeing. (Foto: Bakhtar) Het Noorse Flyr uit Noorwegen kiest tussen Boeing 737 en airbus a320. (Foto: Flyr)
Vietravel airlines start met airbussen. (Foto: Vietravel)
26-27-28_hertekendlandschap.indd 27 16-03-21 11:04