26 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
Het is natuurlijk meer ‘sexy’ om eigenaar te zijn van een luchtvaartmaat-
schappij dan van een pamper- of chocofabriek. Maar toch? Eén verkla-
ring kun je misschien vinden in het feit dat kapitaal momenteel goed-
koop is. rentevoeten worden kunstmatig laag gehouden om inves –
teerders aan te moedigen in deze moeilijke tijden. Maar toch …
Er zijn meerdere redenen te ontdekken. in enkele gevallen gaat het om
een doorstart, al dan niet gefinancierd door de overheid of overheidsin-
stellingen. Ecuatoriana airlines verkreeg op het einde van 2020 haar ver-
gunningen om binnenlandse vluchten op te starten in Ecuador vanaf de
luchthaven van Quito. Het gaat om een luchtvaartbedrijf met kapitaal
van amerikaanse en Ecuadoriaanse investeerders. Het oude Ecuatoriana
de aviacion legde de boeken neer in 2006. Momenteel wordt de markt
gedomineerd door avianca en laTaM. Voor de pandemie opereerde
TaME als staatsbedrijf, maar de overheid legde alle operaties stil in
2020. alhoewel het oude Ecuatoriana al jaren niet meer vliegt, leeft de
merknaam verder en is dus geschikt voor een nieuwe maatschappij. De
oprichters plannen een gemengde vloot van aTr 42-500, Dash 8 Q200,
airbus a220-100, airbus a319 en Boeing 737 Classics te gebruiken.
Veilige start
aan de andere zijde van de aardbol wil de Bakhtar aviation Company
een doorstart maken in afghanistan. Bakhtar werd opgericht in 1967 en
verzorgde binnenlandse vluchten tot het in 1988 werd opgeslorpt door
de flagcarrier ariana afghan airlines om daarna haar activiteiten stop te
zetten. in januari 2020 besloot de regering onder de naam Bakhar avia-
tion Company een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te richten die zich
Door de COVID-19-pandemie staan wereldwijd duizenden vliegtuigen aan de grond en zijn talloze
kleinere luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan. Grotere relatief gezonde bedrijven kunnen slechts
overleven dankzij gigantische overheidsinjecties, maar desondanks verloren duizenden technici, piloten
en bedienden hun baan. Des te opmerkelijker is dat in 2021 liefst 296 nieuwe luchtvaartmaatschappijen
de markt op willen. Hoe kan dat?
Hertekend landscHap…
InDustrIe Door: Jozef Mols
(Foto: Brussels airlines)
26-27-28_hertekendlandschap.indd 26 16-03-21 11:04