PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 21
rodrigo heeft echter een aantal standaardkreten die je snel
herkent.”
Delta, de meest primitieve vorm van vliegen, niet vergelijk-
baar met een gemotoriseerd toestel?
“Ook niet met een zwever! Je vliegt met je lichaam. Dat is
je rudder! De ‘pitch’ en de ‘roll’ doe je met de speedbar.
Maar dat is eigenlijk ook meer een houvast om je lichaam
ten opzichte van de vleugel te verplaatsen. Geen yoke, zeg
maar. En zelfs bij een Extra300 zitten er nog tien stangen
en kabels en katrollen tussen jou en de luchtstromen. Vlie-
gen als een vogel, wat alle piloten feitelijk willen, kun je niet
dichter benaderen dan met de delta. Je vliegt samen met
de gieren. Die staan hier vrijwel constant stil in de lucht-
stroom onder je. Kun je van afkijken wat je moet doen. Ze
hebben een miljard jaar ervaring, zeg maar.”
Meer weten? Mail goofbak@planet.nl
Filmpje? Google: youtube / goof / ponta / delta. Dat moet
lukken.
Jarenlang haalde Theo van Theo’s Tosti’s het
brood bij buurman Bakker Bert.
Tot Bakker Bert opeens een bord voor zijn
deur zette: Nieuw! Berts Tosti’s!
Dat is feitelijk wat de KlM nu doet. Ze gaan
waterfietsen verhuren en strandstoelen. Wat
kan de KlM anders? Veel. Meer verdienen aan
dezelfde reiziger.
ik zou zeggen: een kartel. Dat is de commerci-
ele luchtvaart de eerste tachtig jaar van haar
bestaan goed bevallen.
Toen ik jong was kostte een retourtje rome
achthonderd gulden. Een netto maandsalaris,
dus vergelijkbaar met 1.400 euro nu. Dat re-
tourtje kostte Jan Modaal in 2018 nog maar
250 euro. Nog geen kwart maandsalaris.
Dat die achthonderd gulden destijds gevraagd
konden worden, kwam omdat de bazen van
KlM, British airways, lufthansa, air France,
alitalia, SaS en Swissair elk jaar een leuk ge-
sprek hadden tijdens de borrel op le Bourget.
lang ging dat goed. Totdat Freddy laker kwam,
en de familie Haji-ioannou en die ordinaire Mi-
chael O’leary.
ik zou zeggen, KlM: pak die draad weer op.
Kan in één middag geregeld zijn. Tweehon-
derd stoelen van 200 euro is honderd stoelen
van 400 euro is vijftig stoelen van 800 euro.
En ik denk dat de prijsvechters nu wèl aan wil-
len schuiven, want die staat het water ook aan
de lippen.
De overheid heeft het veel te druk met spui-
ten zetten, dus die kijkt wel even de andere
kant op. Bovendien moet er anders zelf bijge-
lapt worden, waar weinig animo voor is.
En Jan Modaal is straks zo wanhopig aan va-
kantie toe, dat hij bereid is alles te betalen
voor zijn retourtje Kreta.
Take-Off Door: Goof Bakker
KartELLEn!
KLM: pak
die draad
weer op
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
Take off…
Je vliegt met je lichaam…
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 21 16-03-21 09:32