18 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
ook meer beenruimte. Ze zijn lichter dan de huidige stoelen, wat weer
gunstig is voor het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende
lagere CO2-uitstoot. Bij de Bl3710-stoelen kan de hoofdsteun in zes
standen versteld worden. De 132 stoelen staan (net als bij alle E-Jets) in
een 2+2-opstelling waarbij sprake is van een Europe Business Class
(20) en Economy Comfort (8), beide met een pitch van 33” (84 cm)
en een Economy (104) met een pitch van 29-30” (74-76 cm).
De rugleuning en hoofdsteun van de Business Class- en Economy Com-
fort-stoelen zijn in zes standen verstelbaar. Ook krijgen alle stoelen een
usb-aansluiting en er komt wifi aan boord. De cabine krijgt daarnaast
sfeerverlichting en nieuw vormgegeven bagagebakken waardoor er meer
handbagage mee aan boord kan. Door op dit nieuwe toestel ook een
derde Cabin attendant aan boord te introduceren, verwacht KlM een
optimale klantbeleving te kunnen bieden aan haar klanten.
Ter vergelijking: de E190’s die bij KlC vliegen hebben bij een kruissnel-
heid van 850 km/h een vliegbereik van 1.782 nm (3.300 km) Deze
bieden elk plaats aan honderd passagiers in een drieklassenindeling:
Business Class (33’’-84 cm), Economy Comfort (33”-84 cm) en Econo-
my (31”-79 cm en 30”-76 cm op rij 8/9/10). Deze vliegtuigen krijgen
(evenals KlM’s 737-vloot) in de nabije toekomst ook recaro-stoelen.
Hoewel voor de vliegtuigen Viasat WiFi is voorzien, laat dit nog even op
zich wachten omdat de certificatie ervan door de COViD-19-pandemie
vertraagd is.
Ferryvlucht met stops in recife (Brazilië) en op Tenerife.
(Foto: Embraer)
ONtwiKKELiNgEN Door: ruud Vos – Foto’s: Embraer
Begeleiding naar de gate op 25 februari 2021. (Foto: KlM)Nieuw vormgegeven bagagebakken.
16-17-18-19_klmcityhopper.indd 18 16-03-21 09:32