PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 17
een E195-E2 stoot per jaar 1.500 ton minder uit dan een E195 ‘oude
stijl’.
Vergeleken met die E195 is de nieuwe variant tijdens take-off tot 63%
stiller waarbij de geluidcontour 19-20 dB binnen de iCaO Chapter
4-marges valt. Ook vallen de onderhoudskosten zo’n 20% lager uit. Vol-
gens KlC past de nieuwe Embraer-variant mede daardoor uitstekend
binnen het ‘Fly responsibly’ programma dat rond 2030 geleid moet
hebben tot ten minste een halvering van de NOx-uitstoot.
KooPintentie
KlM kondigde tijdens de 53e internationale parijse luchtvaartshow in 2019
de intentie aan om 35 E195-E2’s te kopen. Eind november 2019 volgde
een getekend contract voor de aankoop van 21 verkeersvliegtuigen, te leve-
ren vanaf het eerste kwartaal van 2021. Gelijktijdig werden kooprechten
vastgelegd voor nog eens veertien vliegtuigen van dit type. Tijdens de leve-
ringsceremonie op 23 februari 2021 in het Braziliaanse Sao José Dos
Camps werd bekend dat KlC al vier van deze kooprechten gaat verzilveren.
KlC gaat de eerste 25 vliegtuigen vervolgens via aircastle (15) en iC-
BC aviation leasing (10) opereren onder zogenoemde operationele
leasecontracten. De maatschappij vloog sinds het begin van de vervan-
ging van de Fokker-vloot al met 32 E190’s en zeventien E175+ varian-
ten van de Braziliaanse fabrikant en had daarmee de grootste Europe-
se E-Jet-vloot.
Meer (been)ruiMte
in KlC-uitvoering gaan de E2’s plaats bieden aan 132 passagiers. De ca-
bines worden ingericht met al even nieuwe recaro Sl3710- en Bl3710-
stoelen. Deze zijn niet alleen ergonomisch vormgegeven, maar bieden
Bijschrift
De pH-NXa tijdens een testvlucht boven Brazilië.
Nieuwe recaro Sl3710- en Bl3710-stoelen.
Kort voor vertrek in Sao José dos Campos.
Meer beenruimte.
??
??
16-17-18-19_klmcityhopper.indd 17 16-03-21 09:32