16 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
Embraer kondigde de tweede generatie E-Jets aan tijdens de paris air-
show in 2013, waarbij zowel de destijds leverbare E175, E190 en E195
de toevoeging E2 kregen. Voor deze nieuwe varianten zouden pratt &
Whitney ultra-high bypass ratio-motoren worden geselecteerd en nieuw
ontworpen ‘wingletloze’ vleugels. Op die manier zouden zowel het
brandstofverbruik, het geluid als de uitstoot van schadelijke gassen te-
ruggedrongen kunnen worden. Nieuw zouden ook fly-by-wire besturing,
een sterker, hoger landingsgestel en grotere bagagebakken worden,
waardoor uiteindelijk 75% van de boordsystemen hertekend moest
worden.
Minder Milieubelasting
Nadat de E190-E2 in maart 2018 gecertificeerd was, volgde het typecer-
tificaat voor de E195-E2 in april 2019. Voor de certificatie van de E195-
E2 werden twee testtoestellen ingezet waarbij het eerste gebruikt werd
voor aerodynamische en prestatietests. Het tweede toestel diende als
cabinetester en werd daarnaast gebruikt voor het valideren van onder-
houdstaken.
Volgens Embraer kwam tijdens het testtraject al naar voren dat het
brandstofverbruik van deze E195-E2 nog eens 1,4% lager uitviel dan
eerst gedacht, waardoor het toestel vergeleken met de huidige E195 tot
25,4% minder brandstof per stoel verbruikt. De E2 heeft bovendien een
vliegbereik van 2.600 nm (4.815 km) en komt daardoor 600 nm (ruim
1.100 km) verder dan een ‘klassieke’ E195.
Volgens motorfabrikant pratt & Whitney liggen de NOx-emissies 50%
onder de iCaO CaEp/6-regels. Concreet houdt dit in dat een E195-E2
per trip 9% minder brandstof per vlucht verbruikt en zelfs tot 31% per
passagier minder CO2 uitstoot. Om deze getallen concreter te maken:
Met de komst van de eerste twee van 25 nieuwe E195-E2’s bij KLM Cityhopper (KLC) is het aantal
Embraers in de KLC-vloot toegenomen tot 51. Het zijn bovendien de grootste Embraer-varianten in
Nederlandse dienst en ook de eerste die zich mogen tooien met het predicaat ‘Profit Hunter’.
KlC’s eerste ‘Profit Hunters’
ONtwiKKELiNgEN Door: ruud Vos – Foto’s: Embraer
(Foto: KlM)
16-17-18-19_klmcityhopper.indd 16 16-03-21 09:32