Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 15
SmaRtlynX
Smartlynx Malta heeft een over
eenkomst gesloten met de Express
Division van de Deutsche post DHl
Group voor het inzetten van twee
a321200 pCF vrachtvliegtuigen.
Beide vliegtuigen zullen in de loop
van 2021 gaan vliegen voor de Eu
ropese vrachtvloot van DHl. Smart
lynx uit letland is een aCMiopera
tor die vliegtuigen compleet met
bemanning, verzekering en onder
houd aan andere maatschappijen verhuurt. Daarvoor worden a320200’s (16) en a321200’s
(7) ingezet onder de merknamen Smartlynx airlines, Smartlynx Estonia en Smartlynx airlines
Malta. n
teXtRon
tuRKiSh aeRoSPace induStRieS
Turkish aerospace industries (Tai) heeft het
prototype van een onbemande aanvalsheli
kopter gepresenteerd, de elektromotoraange
dreven T629 atak die al in de loop van 2021
moet vliegen. Volgens Tai kan de helikopter
worden ingezet voor Search and rescue (Sar)
taken, maar ook voor het aanvallen van sche
pen en duikboten. als bewapening wordt daar
bij gedacht aan 70 mm ongeleide raketten en
lUMTaS antitankraketten. Het nieuwe plat
form met een startgewicht van 6.000 kg kan
samenwerken met de bemande, van de leo
nardo a129 afgeleide, T129 atak waarmee de
Turkse strijdkrachten momenteel vliegen. n
VeRtical aeRoSPace
De door de Britse nieuwkomer Vertical ae
rospace ontworpen eVTOl VaX3 zal worden
uitgerust met vier elk 100 kW (136,4 pk) ster
ke rollsroyce elektromotoren. als alles vol
gens plan verloopt zal het toestel in 2024 op
de markt komen na certificatie onder de nieu
we Special ConditionsVTOl regels. De Va4X
gaat plaats bieden aan een piloot en vier pas
sagiers en moet in 2021 voor het eerst vlie
gen. Daarbij wordt een vliegbereik van 120
nm (222 km) voorzien bij een kruissnelheid
van 200 mph (322 km/h) en een nuttige la
ding van 450 kg. in 2020 werd het ontwerp
aangepast: in plaats van acht rotors voor het
genereren van lift en voorwaartse snelheid
werd geopteerd voor een tiltrotor, Honeywell
flybywire besturing en een Vvormige staart.
Het 12,8 m lange prototype krijgt een span
wijdte van 14,94 m. n
RFdS
De royal Flying Doctor Service (afdeling Queensland) (rFDS) gaat bij Textron vier King air
360’s bestellen met een optie op nog eens twee. De turboprops moeten tussen 2021 en
2023 geleverd worden. De King airs zullen met het oog op hun toekomstige ambulancetaken
bij de rFDS in Special Missionsuitvoering worden ingericht. De dienst vliegt landelijk al met
de King air B200 (17), B200C (13) en B300 (2). Textron introduceerde de King air 360 in
augustus 2020. Het toestel heeft de beschikking over twee p&WC pT6a60a turbopropmoto
ren die elk 1.050 pk leveren. Daarmee kan de 360 een kruissnelheid optekenen van 312
ktas (578 km/h) en 1.806 nm (3.345 km) nonstop overbruggen. De King air 360 kan tot
negen passagiers vervoeren in een meer comfortabele cabine dan haar voorgangsters. Vol
gens Textron aviation komt de druk in de cabine op Fl270 (8.230 m) overeen met een bui
tendruk op 1.817 m, zo’n tien procent lager dan in de huidige King air 350. n
PRoductie-eind
Textron aviation heeft als moederbedrijf van Cessna en Beechcraft besloten de productie van
zowel de Cessna Model 680 Sovereign zakenjet als de Beechcraft King air C90 GTx turbo
prop te beëindigen. Het lot van de sinds 2004 leverbare Sovereign (en sinds 2012 als Sove
reign +) werd bezegeld door zowel de in 2015 gecertificeerde Cessna Citation latitude als de
in 2019 goedgekeurde Citation longitude. Naar de al sinds 1971 leverbare C90 turboprop en
de opeenvolgende updates tot GT, Gti en Gtx tussen 2004 en 2009 en de laatste upgrade in
2015 met Collins pro line Fusion avionica, was amper meer vraag vanwege de sterk toege
nomen populariteit van de King air 250 en 350 (die in 2020 werden opgewaardeerd tot King
air 260 en 360). n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 16-03-21 09:02