Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 13
PaciFic aeRoSPace limited
De NieuwZeelandse vliegtuigbouwer pa
cific aerospace limited (pal) verkeert in
zwaar weer. Het bedrijf heeft onvoldoen
de financiële middelen voor handen om
de productie van nieuwe vliegtuigen te
kunnen realiseren. in het verlengde hier
van heeft de Civil aviation authority
(Caa) de afgegeven onderhouds, pro
ductie en typecertificaten tijdelijk opge
schort. Het besluit heeft geen invloed op de inmiddels geleverde en vliegende toestellen. Bij paci
fic aerospace limited zijn meer dan 700 vliegtuigen gebouwd van het type CT4, Fletcher FU24,
Cresco, p750 XSTOl en E350 Expedition. Er werken 119 employees. n
muSeale SuPeR guPPy
Na mislukte pogingen van het Super Guppy
restoration project om de aero Spacelines Su
per Guppy Turbine (SGT) FBTGV te behou
den, is het toestel onder de slopershamer ge
komen en ontmanteld. Het van de Boeing
377 Stratocruiser afgeleide vrachtvliegtuig
werd ooit door airbus gebruikt om onderdelen
van onder meer de Concorde naar Toulouse te
vervoeren. in 1996 werd het afgelost door de
eerste airbus Beluga waarna het werd overge
vlogen naar Engeland. Daar kwam het vliegtuig
onder de hoede van een groep liefhebbers die
het toestel koesterden en onderhielden. Ge
brek aan fondsen deed het project uiteindelijk
de financiële das om, waarna besloten werd
het toestel te ontmantelen. Er zijn in totaal vier
Super Guppies gebouwd, waarvan momenteel
nog een gebruikt wordt door de amerikaanse
ruimtevaartorganisatie NaSa. Het Duitse aviati
ontag slaagde er vervolgens in om een aantal
huid en vleugelplaten te bemachtigen om
ze om te vormen tot kofferlabels. Deze zijn
leverbaar in de kleuren zilver, blauw, oranje
en rood. De labels kunnen online besteld wor
den. n
Kitty haWK
De amerikaanse producent Kitty Hawk en het
Deense bedrijf Falck gaan samenwerken bij de
verdere ontwikkeling van de elektromotoraan
gedreven Heaviside. Het door zes elektromo
toren aangedreven eenpersoonstoestel heeft
electric Vertical Takeoff landing (eVTOl) eigen
schappen, een vliegbereik van 100 nm (185
km) bij een maximale snelheid van 180 mph
(290 km/h). Sinds de eerste vlucht in 2019 is
met dertien prototypes vliegervaring opgedaan
waarbij inmiddels 237 keer de transitie van
horizontaal naar verticaal vliegen heeft plaats
gevonden tijdens ruim 700 vluchten. Een
veertiende prototype verongelukte als gevolg
van softwareproblemen. Falck is gespeciali
seerd in het assisteren tijdens noodsituaties en
ondersteuning op het gebied van gezond
heidszorg. Het bedrijf heeft wereldwijd 27.000
medewerkers in dienst. De onderneming wil
de Heaviside eerst binnen Denemarken en
Europa gaan inzetten, en in een later stadium
ook in amerika. Kitty Hawk debuteerde in
2018 met de eenpersoons eVTOl Flyer, maar
staakte in juni 2020 de productie na de ver
koop van 111 toestellen van dit type. n
iRKut mc-21-300
irkut heeft een van haar vijf MS21300 prototypes onderworpen aan betrouwbaarheidstests bij
zeer lage temperaturen. Daarvoor was een team van 38 irkutmedewerkers afgereisd naar het
noordwesten van rusland. Daar wordt zowel op de grond als in de lucht gekeken naar de (on)ge
voeligheid voor ijsvorming bij een pratt & Whitney pW1400G aangedreven testexemplaar. als alles
volgens plan verloopt, zal de irkut MC21300 in de loop van 2021 gecertificeerd worden. De Chi
nese concurrent COMaC had plannen rond dezelfde tijd met een C919 naar Canada af te reizen
voor vergelijkbare tests, maar deze zijn door COViD19 naar een later tijdstip verschoven. n
honeyWell
De amerikaanse motorfabrikant Honeywell werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe aandrijfunit
bestemd voor de aandrijving van hybrideelektrische vliegtuigen. Voor de 140 kg zware turbogene
rator wordt een Honeywell HGT1700 auxiliary power Unit (apU) aangepast die normaliter in de
staartsectie van een airbus a350 XWB kan worden aangetroffen. De nieuwe generator kan gevoed
worden met Jet a1, diesel, biobrandstof of Honeywells ‘Green Jet Fuel’, krijgt een vermogen van 1
megaWatt en zal in het derde kwartaal van 2021 werkend gedemonstreerd worden. De nieuwe
unit levert 2,5 keer zoveel vermogen als de in 2019 door Honeywell geïntroduceerde gekoppelde
HTS900 turboshaftvariant die 2 x 200 kW leverde. Volgens de fabrikant kan de generator dienen
voor meerdere doeleinden waaronder de directe aandrijving van verticaal startende en landende
luchttaxi’s, zware drones of commuterverkeersvliegtuigen. Ook kan het worden ingezet voor het
opladen van accu’s. De nieuwe generator zal mogelijk worden ingebouwd in de Britse Faradair Bio
Electric Hybrid aircraft (BEHa) waarover in december 2020 een contract werd gesloten. n
eagle Flight ReSeaRch centeR
Niet alleen in Nederland wordt op verschillen
de plaatsen door studenten aan elektrificatie
projecten gewerkt, maar ook in amerika. Daar
zijn recent de eerste taxiproeven uitgevoerd
met de ‘eSpirit of St. louis’. aan de ontwikke
ling van dit toestel wordt sinds 2017 door stu
denten van het Eagle Flight research Center
(EFrC) van de Embryriddle aeronautical Uni
versity gesleuteld op basis van een Diamond
HK36, die werd gedoneerd door lockheed
Martin Skunk Works. Binnen het project wordt
gezocht naar de best denkbare Hybrid Con
ceptual Design Tool (HCDT) waarbij de elek
tromotor wordt ‘gevoed’ door een andere bron
dan accu’s. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 16-03-21 09:02