Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021
12 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
diamond aiRcRaFt
emBRaeR
Blue line aViation
De amerikaanse vliegopleider Blue line avi
ation gaat haar Diamondvloot zeer fors uit
breiden. Momenteel wordt nog gevlogen
met tien Da40 Ng’s, twee tweemotorige
Da42Vivarianten en een kwartet dieselaan
gedreven Cessna 172’s, maar het aantal
Diamondvarianten zal de komende jaren
met minimaal vijftig toenemen. De negen
jaar geleden opgerichte opleider wil expan
deren en bestelde daarom vijftig een en
tweemotorige Diamondvarianten met op
ties op nog eens vijftig voor inzet vanaf
Johnston regional airport (KJNX) via hun
professional pilot Training Center. Blue line
heeft momenteel twee trainingscentra en
een opleidingscapaciteit van jaarlijks 175
studenten, maar dat moeten er beduidend
meer worden. n
da62 SuRVeyStaR
Diamond aircraft’s Special Mission aircraft Division heeft een eerste nieuwe variant van de
Da62 gepresenteerd, de SurveyStar. Het tweemotorige toestel was besteld door het Duitse
bedrijf GeoFly dat vanaf Magdeburg airport de Diamond gaat inzetten voor geomapping. Met
het oog hierop beschikt de Da62 over een iGi Flight Management System, terwijl in de neus
een liDarsysteem van riegl is aangebracht. in de romp van het toestel bevindt zich een gro
te Vexcel imagingcamera die opgehangen is in een Somag GSM4000 gyrogestabiliseerde
unit. Door het relatief geringe uurverbruik (50 l/h) kan de Da62 met twee man aan boord tot
zeven uur onafgebroken vliegen. n
emB-203 iPanema
Embraer heeft in februari 2021 negentien
EMB203 ipanema gewasbeschermings
vliegtuigen verkocht. Ook in januari was het
raak toen getekend werd voor acht toestel
len. Daarmee is volgens de fabrikant in de
eerste twee maanden van 2021 acht pro
cent meer verkocht dan in heel 2020. Vol
gens Embraer is het aantrekken van de vraag een gevolg van een aantal door
gevoerde verbeteringen, waaronder vleugeldelen met een verschillende geo
metrie en het toepassen van roestvrij staal waarmee corrosie kan worden
voorkomen. Ook de sproeiboom werd nieuw ontworpen, terwijl grotere sleu
ven in de motorkap bijdragen aan een betere motorkoeling. Embraer verkocht
tot op heden bijna 1.500 ipanema’s en heeft daarmee een marktaandeel van
zestig procent in het Braziliaanse gewasbeschermingssegment. De in 2015 ge
introduceerde variant kan worden afgetankt met ethanol. n
a-29 SuPeR tucano
De amerikaanse
Sierra Nevada
Corporation en
Embraer Defense
& Security hebben
foto’s vrijgegeven
van een van de
twaalf voor de Ni
gerian air Force
(NaF) bestemde a29 Super Tucano’s. Het lichte aanvals,
verkennings en gevechtsvliegtuig is in een opmerkelijk ‘jungle
paint scheme’ gespoten en zal binnenkort worden overgevlo
gen naar Moody air Force Base in Georgia voor missiemodifi
caties. Op deze luchtmachtbasis bevinden zich al vijf a29’s
voor training van Nigeriaanse piloten en onderhoudstechnici.
Dit zestal zal in de zomer naar Nigeria worden overgevlogen,
gevolgd door de andere zes later dit jaar. n
clean Planet eneRgy
Het Britse bedrijf Clean planet Energy (CpE) is
er naar eigen zeggen in geslaagd uit plastic af
val kerosine/Jet Fuel te winnen die de CO2
emissie met 75% terug kan dringen in vergelij
king met traditionele fossiele vliegtuigbrand
stof. Het gerecyclede product is volgens CpE
dusdanig zuiver dat het direct kan worden ge
bruikt. CpE heeft een gepatenteerd procedé
ontwikkeld waarbij plastic wordt versnipperd.
De deeltjes worden vervolgens in een reactor
verhit waarbij de moleculaire structuur veran
dert en uit iedere 1.000 kg plastic na conden
satie 556 liter stokolie (EU EN15940 norm),
75 liter kerosine, 267 liter nafta en 172 kg
koolstof kan worden teruggewonnen. Deze
nafta wordt vervolgens gebruikt om de reactor
te verhitten terwijl de koolstof kan worden her
gebruikt als pigment of als middel om auto
banden te versterken. Bij de teruggewonnen
brandstoffen is volgens CpE sprake van een
zeer laag zwavelgehalte zodat ook de uitstoot
van zwaveloxide (SOx) en het giftige stikstofdi
oxide (NOx) met een factor 850 kan worden
teruggedrongen. CpE wil jaarlijks een miljoen
ton aan plastic afval recyclen wat mogelijk
moet zijn na de bouw van tientallen ecoplants
wereldwijd. Dit plastic wordt nu nog verbrand,
belandt op de vuilnisbelt of wordt domweg in
het water gedumpt (waarbij volgens de Uni
versiteit van Toronto rond 2030 sprake zal zijn
van 53 miljoen ton afval in rivieren, meren,
zeeën en oceanen). in Engeland worden in
middels de eerste twee fabrieken gereedge
maakt voor ingebruikname; vier andere zijn in
aanbouw die elk per dag zestig ton plastic kun
nen verwerken. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 16-03-21 09:02