Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 4-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2021 11
Boeing
cuBcRaFteRS
Het air Force research laboratory van de amerikaanse luchtmacht voert
in het kader van project lysander testvluchten uit met een CubCrafters
XCub. Tijdens de tests wordt nagegaan of de XCub, net als de Westland
lysanders in de Tweede Wereldoorlog, achter zwaar verdedigde linies en
in onbeveiligd luchtruim kan worden ingezet in een zogenoemde CODE
(Combat Operations in Denied Environment) omgeving waarbij mensen
moeten worden opgepikt of goederen gedropt. De vliegtuigen waarmee
dat tot op heden gebeurt, kunnen alleen hun missies uitvoeren in bevei
ligd luchtruim. De XCub leent zich hier volgens de luchtmacht uitstekend
voor omdat het toestel over STOleigenschappen beschikt en bovendien
langzaam en laag kan vliegen. piloten dragen tijdens deze missies een
bij Sage Technologies ontwikkeld low altitude Sensing Helmet System
(laSH) dat in combinatie met geavanceerde sensoren voor voldoende
(nacht)zicht zorgt. Het toestel is eigendom van Sage, maar wordt door
de 711th Human performance Wing voor testdoeleinden ingezet. Wan
neer de proeven slagen, kunnen laSH en de bijbehorende sensoren
eenvoudig in elk type General aviation vliegtuig worden ingebouwd. Het
airforce lab wil de XCub ook in de toekomst in gaan zetten voor andere
testdoeleinden. n
737-800BcF
Chisholm Enterprises uit Bahrein heeft voor
vrachtdochter Texel air bij Boeing een 737
800 Boeing Converted Freighter (BCF) be
steld. Het toestel zal worden ingezet naast de
in augustus geleverde 737700NG FlexCombi
(FC). Daarnaast heeft aSl aviation Holdings
tien opties voor BCFvrachtvliegtuigen verzil
verd. De opties werden genomen tijdens de
paris airshow 2019 toen aSl tien toestellen
van dit type bestelde. Het eerste toestel van
de tien bestelde vliegtuigen werd in decem
ber 2020 ondergebracht bij aSl airlines
France. Het vliegtuig kan na ombouw 23,9
ton vracht vervoeren over 2.025 nm (3.750
km). Door de nieuwe order heeft Boeing nu
een BCFback log van 150 toestellen. n
767-300BcF
De Chileense vrachtdochter van latam airli
nes heeft vier Boeing 767300 Boeing Con
verted Freighters (BCF) besteld die in 2021
en 2022 geleverd moeten worden. Daar
naast zijn opties genomen op nog eens vier
toestellen van dit type die in principe in
2023 en 2024 de vloot moeten komen
versterken. De Chileense maatschappij
vliegt momenteel al met elf 767300Er
freighters. n
777-200F
lufthansa Cargo gaat eind 2021
een tiende Boeing 777F toevoegen
aan zijn vloot. lH Cargo bestelde in
2011 vijf toestellen van dit type. Na
dien werden nog eens twee toestel
len van dit type bijbesteld die in
2019 arriveerden. in november
2019 werd nog eens getekend voor
twee vliegtuigen. n
737 maX
United airlines heeft eind februari 2021 nog
eens 25 Boeing 737 MaXvarianten besteld
die in 2023 geleverd moeten worden. Door
de nieuwe order staan er nu 188 in de or
derboeken van Boeing, waarvan inmiddels
27 zijn geleverd. Dit jaar moeten er vervol
gens 21 geleverd worden, 40 in 2022, plus
vijf uit een eerdere order in 2023 en de rest
in de jaren daarop volgend. De laatste Uni
tedorder voor de Boeing 737 MaX dateerde
uit januari 2019. n
t-7a Red haWK
Boeing is begonnen met de bouw van de
eerste in serie te produceren SaabBoeing T
7a red Hawk trainingsvliegtuigen. Het ont
werp van de T7a is daarbij volledig geba
seerd op 3D data en datamanagementsys
temen. Op deze manier kan volgens Boeing
met een minimale hoeveelheid speciale
gereedschappen en beduidend minder
booractiviteiten tijdens het assembleren een
aanmerkelijke kwaliteitsslag worden ge
maakt. n
cmV-22B oSPRey
BellBoeing mag in opdracht van de amerikaanse marine vier extra CMV22B tiltrotors bouwen.
De toestellen moeten in maart 2025 geleverd worden. BellBoeing heeft de V22 extra brand
stofcapaciteit gegeven, zodat het vliegbereik toenam van 860 nm (1.593 km) naar 1.150 nm
(2.130 km). Ook werden de communicatiesystemen aan boord van de tiltrotor verbeterd. De
CMV22B’s gaan bij de amerikaanse marine de Northrop Grumman C2 Greyhounds vervan
gen. Met de Ospreys zullen vanaf vliegdekschepen tijdens CODmissies (Carrier Onboard De
livery) militairen worden vervoerd. Ook kunnen er dankzij een nuttige lading van 2.750 kg ook
(motor)onderdelen van de F35 lightning ii mee worden vervoerd. al eerder werd een groot
aantal Bvarianten besteld waarvan de eerste inmiddels in juni 2020 werd afgeleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 16-03-21 09:02