62 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022
Een nadeel voor het onderhoud was zijn gemengde constructie en het ont-
breken van slats in de vleugelvoorrand. Toch sloeg hij geen slecht figuur in
een tijd dat in Amerika en Duitsland al geheel metalen vliegtuigen met in-
trekbaar landingsgestel vlogen. De S.73 werd door ingenieur Alessandro
Marchetti in de recordtijd van vier maanden ontwikkeld. Kom daar tegen-
woordig maar eens om! Het hielp natuurlijk wel dat bij het ontwerp gebruik
was gemaakt van de bestaande Savoia Marchetti S.55.
Het prototype maakte zijn eerste vlucht op 14 juli 1934 met Adriano Bacula
aan het stuur. Het testprogramma gaf slechts aanleiding tot een paar modifi-
caties op aanwijzing van de Regio Aeronautica. Het prototype had een vier-
bladige houten propeller aan de middenmotor en twee tweebladige houten
propellers aan de buitenmotoren. Later werden alle S.73’s uitgerust met
driebladige metalen propellers.
SABENA
De eerste klant, het Belgische SABENA, kocht in 1935 vijf S.73’s met Gno-
me-Rhône 9Kfr Mistral Major-motoren van 750 pk. De toestellen waren van
gemengde constructie. De romp was van staal, dat was bedekt met hout en
linnen. De vleugel met drie liggers en de staartvlakken waren van hout. Het
landingsgestel was niet intrekbaar, maar was voorzien van stroomlijnkappen.
De overdekte cockpit bood plaats aan twee piloten, een radio-operator en
een boordwerktuigkundige. De cabine had plaats voor achttien passagiers.
In de zomer van 1935 introduceerde SABENA de S.73 op de Europese rou-
tes.
Om de Fokker F.VII vliegtuigen te vervangen, die de dienst België-Kongo on-
derhielden, werden bij de Belgische SABCA-fabriek in 1936-37 zeven S.73’s
in licentie gebouwd. Deze toestellen hadden Gnome-Rhône 14K Mistral
Major-motoren. Ze deden ook dienst op het Europese net.
ONGEVALLEN EN EEN INCIDENT
In 1935 gingen twee S.73’s verloren door ongevallen; de OO-AGM werd op
7 november tijdens de landing onherstelbaar beschadigd op London-Croy-
don Airport. De vleugeluiteinden en de staart werden er vrijwel compleet af-
gerukt. De OO-AGN crashte op 10 december te Tatsfield, Surrey tijdens een
geregelde vlucht. In een hevige storm was er waarschijnlijk ijsafzetting op de
vleugel ontstaan. Er waren geen overlevenden. Tijdens een vlucht met de
De driemotorige Savoia Marchetti S.73 was een toestel met goede vliegeigenschappen, dat ook op de
grond goed handelbaar was. Hij kon, ondanks het feit dat hij underpowered was en geen slats had, van-
af kleine vliegvelden met korte startbanen en slecht terrein opereren.
SAVOIA MARCHETTI S.73
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: archief Postma
Een Savoia Marchetti S.73 van de Avio Linee Italiane.
62-63-64-65_savoiamarchettis73.indd 62 15-02-2022 09:22