58 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022
MILITAIR Door: Alex van Noye & Joris van Boven
DEELNEMERS
Op 25 november 2021 vond de tiende rotatie van het Poolse Militair
Contingent ‘Orlik’ (PMC Orlik) plaats en begon een vier maanden duren-
de gevechtsdienst boven de Baltische staten als onderdeel van de BAP.
Het contingent telt ongeveer 150 mensen. De kern bestaat uit soldaten
van de 31st Tactical Airbase en vier F-16’s. Het personeel is gestatio-
neerd in Šiauliai, Litouwen. Voor de F-16-bemanningen van de 31st Tac-
tical Airbase was het al de derde NAVO BAP-missie. De belangrijkste taak
van het contingent Orlik is het onderscheppen van vliegtuigen die het
luchtruim van Litouwen, Letland en Estland dreigen te schenden. De
Poolse F-16’s zijn rond 2002 aangeschaft en de eerste leveringen von-
den plaats in 2006. Nu de Lockheed Martin F-35A is geselecteerd om
de slagkracht van de Poolse luchtmacht te vergroten, zou de eerste F-35
rond 2024 moeten arriveren. In 2004 was de Belgische luchtmacht de
eerste NAVO-luchtmacht die deelnam aan het BAP-programma; zeven-
tien jaar later zijn de Belgen opnieuw een van de twee huidige BAP-bij-
dragers.
MEDIAVLUCHT
On 25 januari 2022 werd een mediavlucht georganiseerd door het NA-
VO-AAC, de Poolse luchtmacht, de Belgische luchtmacht en de Litouwse
Scramble! (Foto: Polish Air Force/Piotr Gubernat)
luchtmacht. In de ochtend vond een elektronische briefing plaats met de
photoflight directors, de Poolse F-16-piloten en de Litouwse C-27-piloten
op de vliegbasis Šiauliai; de Belgische F-16-piloten voegden zich bij de
briefing vanaf de vliegbasis Ämari. Tijdens de briefing werden de ver-
schillende formaties, de tijdlijnen, de vliegniveaus en de frequenties be-
sproken.
Na de start vloog de C-27J naar een gereserveerd luchtruim boven het
noorden van Litouwen. Aan boord bevonden zich zeven luchtvaartfoto-
grafen, stevig vastgemaakt aan de vloer. Na een aantal rondjes kwamen
de Belgische F-16’s als eerste bij elkaar voor formatiefoto’s en de zoge-
heten break-foto’s. Daarna volgden de Poolse F-16’s waarna de vier
F-16’s in verschillende formaties vlogen. Na de formaties van deze vier
zouden zowel de Belgische als de Poolse ‘flight-leads’ in een formatie
van twee vliegen, terwijl beide ‘flight-leads’ hun nationale vlag aan de
voorkant van hun cockpits hadden gedrapeerd. Daarna vertrokken de
Belgische F-16’s terug naar vliegbasis Ämari, terwijl de Poolse F-16’s tij-
dens de prachtige zonsondergang bleven vliegen tot het moment dat
het brandstofpeil aangaf dat de vlucht moest worden afgebroken. Deze
fotovlucht werd gepland en gecoördineerd door Sławek ‘Hesja’ Kraj-
niewski, die soortgelijke commerciële lucht-tot-lucht-fotomomenten or-
ganiseert in Polen.
56-57-58_balticpolicing.indd 58 15-02-2022 09:20