Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022 5
Cessna besloot in 2013 na twaalf jaar de in
2001 geïntroduceerde turbovariant van de
C182 Skylane uit productie te nemen. Op dat
moment waren er, sinds het eerste ‘oermodel’
in 1956 op de markt kwam, liefst 23.000 ver-
kocht. Het opschortingsargument in 2013?
Ondanks gestage verkopen wilde de fabrikant
zich meer focussen op productontwikkeling.
Waarom dan toch een herintroductie in 2022?
Omdat volgens Cessna’s moederbedrijf Tex-
tron uit gesprekken met piloten gebleken was
dat juist dat extra beetje ‘turbomotorvermogen’
gemist werd.
Veel veranderde overigens niet aan het con-
cept getuige een avionica-update en een meer
eigentijds interieur met dito meubilair. Die ty-
pisch Amerikaanse benadering is ook zichtbaar
bij Cirrus Aircraft. Daar zijn de SR20 en SR22
door de jaren heen niet echt veranderd en
oogt de 2022 G6 nog net zo als een 2001
G1-variant.
Wat betreft modelnieuws kan beter naar de
Europese General Aviation-industrie worden
gekeken. Neem merken als Diamond Aircraft,
Pipistrel of Tecnam. Daar worden regelmatig
echt nieuwe modellen geïntroduceerd, onge-
acht of het nu om een- of tweemotorige vari-
anten gaat. Bij Diamond pronken inmiddels de
DA50 (RG) en DA62 als noviteit in de catalo-
gus naast de al langer gevoerde DA20, DA40
(TDI) en DA42, terwijl bij Tecnam zo’n beetje
iedere twee jaar een nieuw model aan de
reeks werd toegevoegd: P2006T, P2008,
P2010 (TDi), P2012… Ook bij Pipistrel veel
nieuws: Velis Electro, Explorer, Velis Club en
niet te vergeten de hybride Panthera.
Dezelfde trend is zichtbaar op aandrijvingsge-
bied. In Amerika domineren nog steeds de Ly-
coming en Continental avgas-motoren. ‘Die-
sels’ zijn er nooit echt van de grond gekomen.
In Europa monteert Diamond deze Jet-A mo-
toren al jaren standaard. En ook Tecnam ziet
mogelijkheden getuige de recent gecertificeer-
de de P2010 TDI. Elektrische aandrijving dan
maar? In Amerika amper beweging, terwijl zo-
wel Diamond, Pipistrel als Tecnam hiermee al
volop in de weer zijn.
Vergelijk je de Amerikaanse aanpak dan ook
met de Europese, dan rest slecht een conclu-
sie: daar waar Amerikanen bij voorkeur conser-
vatief consolideren, is in Europa sprake van
voortdurend innoveren.
Europees innoveren
Ameri-
kaans
consoli-
deren
30 Venturi Aviation Delftse start-up wil elektrisch vliegen
39 Airbus C295 Eerste vlucht voor Flight Test Bed 2
50 Vliegveld Drachten Ondernemers presenteren plan voor
behoud
Statusreport
25 Pipistrel dubbelt Twee nieuwe Sloveense modellen
32 NL EASP AIR Gespecialiseerd is missiemanagement
43 Boeing 777-8 Freighter Langverwacht toestel in ontwikkeling
54 Elixir Aircraft Eerste vliegtuig afgeleverd
59 Diamond Dart Toestel krijgt nieuwe turbopropmotor
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
32 De eerste Nederlands geregi-
streerde Dornier 328-110 is een feit.
Het op Schiphol-Oost gevestigde NL
EASP Air kocht in totaal vijf Dorniers
van dit type van de Australische ser-
viceprovider AeroRescue. Drie van
de vliegtuigen zullen worden ingezet
voor Maritime Surveillance, Airlift,
MEDEVAC Support en ISR Support
Operations onder een in juli 2021 ge-
sloten derde Frontex-contract.
44 Meteen vanaf de afslag ‘Twente Technology Base’ een
steeds leger landschap. Dan opeens de uitgestrekte vlakten
van de voormalige luchtmachtbasis, waarvan we in de verte
de start- en landingsbanen in grauwgrijze onbruik zien liggen.
Alles verlaten en overwoekerd. Maar dan is daar een verlicht
gebouwencomplex met modern glanzende auto’s op de par-
keerplaatsen. Op de gevel van het gebouw levensgroot ‘AELS’.
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
50 Als het aan een groep van negen ondernemers ligt,
komt er een eind aan de onzekere toekomst van Vliegveld
Drachten (EHDR). De groep heeft recent als ‘Vrienden van
vliegveld Drachten’ een uitgewerkt plan aangeboden aan
het gemeentebestuur en de -raad van Smallingerland om
eindelijk een eind te maken aan een al jarenlang slepende
kwestie. Het is nu aan diezelfde raad om binnenkort een
finaal oordeel te vellen.
04-05_inhoud.indd 5 15-02-2022 10:48