38 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: Cirrus Aircraft
gestart, de werking van de APU gecontroleerd en werd er gekeken naar
de systemen met (hydraulische) vloeistof. Om de werkelijkheid nog ver-
der na te bootsen werden met beide zakenjets meerdere starts en lan-
dingen uitgevoerd.
Binnenkort wordt ook het vierde prototype in Bordeaux-Mérignac voor-
zien van een zakelijk interieur. Met S/N 4 zal bekeken worden of de (ca-
bine)systemen naar behoren functioneren. Met dat toestel zal ook vanaf
het midden van 2022 een wereldtournee worden gevlogen. Dassault
Aviation streeft ernaar dat de Falcon 6X eind 2022 wordt goedgekeurd.
Inmiddels is ook de eerste voor een klant bestemde Falcon 6X overge-
vlogen naar Little Rock in de Amerikaanse staat Arkansas. In Little Rock
zal het toestel S/N 5 worden voorzien van een VVIP-interieur.
VEELBELOVENDE CABINE
Het is de fabrikant er alles aan gelegen om hun clientèle het mislukte
5X-project zo snel mogelijk te laten vergeten. Dat zal met de 6X onge-
twijfeld lukken. Klanten moeten een ongeëvenaarde vliegervaring krij-
gen in de 12,3 m lange en 2,58 m brede cabine met stahoogte (1,98
m) waar dertig ramen voor daglichttoetreding zorgen (inclusief een
‘skylight’ boven de entree). Wat dat betreft was de Red Dot award in
de categorie Best of the Best voor de cabine van de nieuwe zakenjet
een enorme opsteker. Doorslaggevend was de ‘uitzonderlijke combina-
tie van vormgeving en functionaliteit’, aldus de jury die daarbij in april
2021 aantekende dat in deze cabine sprake is ‘van een nieuw niveau
van persoonlijk comfort en ruimte’. De organisatie van de prestigieuze
Red Dot awards moest kiezen uit inzendingen uit meer dan zestig lan-
den. In september 2020 viel het cabineconcept ook al in de prijzen tij-
dens een door The Design Society gesponsorde International Yacht &
Aviation Award.
GOEDGEKEURDE MOTOREN
De belangrijkste reden om het 5X-project in 2017 te staken, waren aan-
houdende problemen met de Franse Safran-Snecma Silvercrest turbo-
fans. Voor de ontwikkeling van de motoren van de 6X werd dan ook
aangeklopt bij Pratt&Whitney Canada (P&WC). Daar ging men voortva-
rend te werk wat in oktober 2018 resulteerde in een serie eerste test-
vluchten met de nieuwste versie van de PW800-turbofan op een aange-
paste Boeing 747SP. Begin december 2021 keurden Canadese
luchtvaartautoriteiten deze P&WC PW812D-turbofan goed. Voorafgaand
daaraan werden door P&WC meer dan 4.900 draaiuren (waaronder ook
1.150 vlieguren) gemaakt met het nieuwste lid van de PW800-motorfa-
milie. Tot nu toe heeft een kernmotor zelfs al meer dan 20.000 uur op
de testbank gedraaid.
Deze PW812D’s leveren 60 kN stuwdruk en bieden de Falcon 6X de
mogelijkheid maximaal zestien passagiers te vervoeren. Met acht passa-
giers en drie bemanningsleden is daarbij een bereik van 5.500 nm
(10.186 km) mogelijk. Bij een kruissnelheid van Mach 0.85 ligt dat rond
de 5.100 m (9.450 km).
S/N 5 in Little Rock.
Het derde 6X-prototype.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 15-02-2022 09:12