Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022 33
vliegen boven de Middellandse Zee. De vliegtuigen kunnen met het oog
hierop ook diverse typen reddingsmiddelen boven zee afwerpen. Daar-
naast kunnen de vliegtuigen worden ingezet voor het opsporen van ver-
vuiling en antivisstroperij-operaties.
LEVENSREDDEND
Het in 2014 opgerichte NL EASP AIR is gespecialiseerd in missiema-
nagement, maritieme surveillance en Intelligence, Surveillance, and Re-
connaissance (ISR) taken. Deze worden uitgevoerd in opdracht van on-
der meer EU Border and Coast Guard Frontex en enkele Europese
staten. Met het oog hierop zijn voorzieningen als beveiligde SatCom, ge-
avanceerde sensoren, EO/IR en NAV-systemen ingebouwd. Binnen de
onderneming zijn diverse specialismen verenigd op het gebied van
luchtvaart, kustwacht, marine, Satcom en ICT. De tijdens missies verza-
melde gegevens en beelden worden real time doorgezonden naar het
Operations Center op Schiphol-Oost dat op zijn beurt deze informatie
deelt met de betrokken mogendheden.
Het hart van de operaties wordt gevormd door het in Nederland uitge-
??
? ?
??
??
DORNIER 328-110
IN HET KORT (CIVIELE UIT-
VOERING)
Aantal piloten 2
Aantal missie crew members 3
Motoren P&WC PW119B, elk 2.179 pk
Lengte 21,23 m
Spanwijdte 20,98 m
Hoogte 7,05 m
Leeggewicht 9.100 kg
Nuttige lading 4.890 kg
MTOW 13.990 kg
Kruissnelheid 330 kts (620 km/h)
Vliegbereik 1.000 nm (1.852 km)
Plafond FL311 (9.492 m)
Eerst ontdaan van alle verflagen, daarna gespoten.
(Foto: Berend Jan Floor)
vonden en (door)ontwikkelde I-COP-softwareplatform. Hiermee wordt
een geïntegreerd Command & Control Concept mogelijk. Dankzij dit I-
COP-platform slaagde NL EASP AIR er in de achterliggende jaren tijdens
Frontex-missies in meer dan 3.000 mensen op zee op te sporen en te
redden.
TESTEN, TRAINING EN ICT
NL EASP AIR werkt tevens samen met Blubird op Lelystad Airport voor
gradings van nieuwe First Officers. Blubird biedt voor dit traject een Red-
bird Full Motion Simulator aan waarop het praktische gedeelte van het
grading-programma wordt afgewerkt. Daarnaast wordt door Blubird on-
dersteuning geboden op het gebied van Distance Learning en Online
Proficiency Checks. In 2018 maakte ook het destijds nieuw op te richten
306 Squadron van de Koninklijke Luchtmacht dat met vier MQ-9 Rea-
pers gaat vliegen, gebruik van NL EASP AIR. Toekomstige Sensor Opera-
tors van het squadron konden gedurende een stageperiode aanvullende
kennis opdoen wat betreft datatransmissie en navigatie tijdens Maritime
Surveillance en ISR-missies aan boord van een van beide Dorniers.
In oktober 2020 werden vanaf Den Helder Airport test- en trainingsvluch-
ten uitgevoerd met een nieuwe PA31 Panther Maritime Patrol Aircraft
(MPA). De PA31 werd met het oog op toekomstige Frontex-operaties uit-
gerust met onder meer Thuraya 444 Kbps SatCom, MX15 EO/IR, radar en
AIS-scheepsherkenning. Bijzonder is ook het ingebouwde FlyingFish-III
waarmee signalen van satelliettelefoons kunnen worden gedetecteerd. De
Panther werd daarnaast uitgerust met het door NL EASP AIR ontwikkelde
derde generatie Mission Management System I-COP. Het toestel wordt
door NL EASP AIR met een Nederlandse bemanning ingezet in samen-
werking met 2Excel Aviation uit het Verenigd Koninkrijk.
Kort voor vertrek naar Nederland.
Aankomst in Nederland. (Foto: Berend Jan Floor) Tijdelijk ‘thuis’ op Schiphol-Oost.
32-33_nleaspair.indd 33 15-02-2022 09:08