Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022 15
RELIABLE ROBOTICS
Het Amerikaanse technologiebedrijf Reliable Robotics wil in de loop van 2022 met een nieuwe
vrachtmaatschappij beginnen. Daarbij zal gevlogen worden met onbemande, op afstand bestuurÂ
de vrachtvliegtuigjes. Reliable Robotics werkt aan de certificatie van een systeem dat dit mogelijk
moet maken in de Verenigde Staten. Het bedrijf paste deze technologie het eerst in 2019 toe in
een Cessna C172 die al autonoom vloog, maar ook op afstand kon worden bestuurd. Niet lang
daarna werd een door pakketvervoerder FedEx beschikbaar gestelde C208 voor deze doeleinden
aangepast. Met dit toestel worden sinds februari 2021 testvluchten uitgevoerd waarbij de C208
op afstand bestuurd wordt door een operator die zich op 50 nm (80 km) van het vliegveld beÂ
vindt. Tijdens de tests wordt de turboprop naar de startbaan getaxied, gevolgd door een takeÂoff.
Daarna volgen vluchten boven bewoond gebied waarbij de operator via boordradio’s met een beÂ
veiligde verbinding in contact staat met luchtverkeersleiders. Bij de eerste vluchten was een safety
pilot aan boord, maar deze hoefde op geen enkel moment in te grijpen. n
321 PRECISION CONVERSIONS
Leasemaatschappij Aerovista uit Dubai heeft
321 Precision Conversions opdracht gegeven
twee A321Â200’s om te bouwen tot vrachtÂ
vliegtuig. Aerovista voorziet de levering van de
eerste Precision ConvertedFreighter (PCF) variÂ
ant in het derde kwartaal van 2022, gevolgd
door de twee in het eerste kwartaal van 2023.
Een nieuwe joint venture tussen Zetland CapiÂ
tal Partners en het in de verhuur van A320’s
gespecialiseerde Greenwich Highland Aviation
(GHA) heeft vier ombouwslots voor A321Â
200PCF’s vastgelegd. Het nieuwe kwartet
wordt toegevoegd aan een eerdere conversieÂ
order voor twee vliegtuigen die binnenkort bij
HAECO Americas in Lake City zullen worden
omgebouwd. Vergeleken met een B737Â800F
kan een A321PCF tot dertig procent meer
vracht meenemen en twintig procent minder
brandstof verbruiken dan een Boeing 757Â
200PCF. Bovendien kan er meer vracht mee in
de buik van de omgebouwde Airbus. A321’s
bieden na ombouw op het hoofddek plaats
aan veertien standaardpalletposities en in de
onderste vrachtruimen aan nog eens tien kleiÂ
nere. Er kan tot 27,9 ton vracht vervoerd worÂ
den over een afstand van 2.300 nm (4.260
km). n
TEXTRON
BEECHCRAFT KING AIR
Twee Franse bedrijven gaan in opdracht
van het Franse General Directorate of ArÂ
maments (DGA) drie nieuwe Beechcraft
King Air 360ÂER turboprops bestellen. DeÂ
ze zullen worden omgebouwd tot zogeÂ
heten Les Avions Banc d’Essais Légers
(ABEÂL) en vervolgens voor een periode
van dertien jaar worden onderhouden. Na
ombouw zullen de drie turboprops bij de
Franse Essais en VolÂdivisie worden ingeÂ
zet om nieuwe wapensystemen te testen
die door piloten van ENPER, de Franse
school voor testpiloten, zullen worden uitÂ
geprobeerd. n
CESSNA SKYCOURIER
Cessna heeft begin februari 2022 de eerÂ
ste productieversie van de tweemotorige
SkyCourier turboprop getoond. Dit toestel
zal na de typecertificatie aan launching
customer FedEx Express worden overhanÂ
digd. De fabrikant voert momenteel met
drie prototypes testvluchten uit. Met de
drie vliegtuigen is tot op heden 2.100 uur
gevlogen. Voor de aandrijving zijn twee elk
1.100 pk sterke P&WC PT6AÂ65B’s geseÂ
lecteerd die vierbladige aluminium MacÂ
Cauly C779Âpropellers (met reverse) aanÂ
drijven. Gesproken wordt over kruissnelÂ
heden van ruim 200 kts (> 470 km/h) bij
een vliegbereik van 900 nm (1.667 km).
Het multifunctionele toestel heeft Garmin
G1000 NXi avionica en kan in vrachtuitÂ
voering drie LD3Âcontainers meenemen.
Gesproken wordt over een nuttige vrachtÂ
lading van 2.722 kg, terwijl de nuttige laÂ
ding in de commutervariant 2.268 kg zal
gaan bedragen. Deze passagiersvariant zal
tot negentien personen kunnen vervoeÂ
ren. n
SIKORSKY UH-60A BLACK HAWK
Sikorsky heeft begin februari 2022 een tweetal dertig minuten durende vluchten uitgevoerd met
een onbemande UHÂ60A Black Hawk helikopter. Het toestel werd daarbij als Optionally Piloted
Vehicle (OPV) op afstand bestuurd door een U.S. ArmyÂpiloot op Fort Campbell in de Amerikaanse
staat Kentucky. De proefvluchten werden uitgevoerd in het kader van het Amerikaanse Defense
Advanced Research Projects Agency (DARPA) Aircrew Labor InÂCockpit Automation System (ALIÂ
AS) programma. MATRIX werd door Sikorsky ontwikkeld voor bemande, onbemande en optioneel
bemande toestellen die in complexe situaties op lage hoogte met weinig overzicht moeten vlieÂ
gen. Met deze experimentele technologie wordt al sinds 2013 gevlogen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 15-02-2022 09:01