Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2022 13
DASSAULT AVIATION
FALCON 6X
Dassault Aviation heeft de eerste voor een
klant bestemde Falcon 6X zakenjet overge
vlogen naar Little Rock in de Amerikaanse
staat Arkansas. In Little Rock zal het toestel
(S/N 5, de FWZOC) worden voorzien van
een interieur. Momenteel wordt het vierde
prototype in BordeauxMérignac voorzien
van een zakelijk interieur. Met S/N 4 zal be
keken worden of de (cabine)systemen naar
behoren functioneren. Met dat toestel zal
ook vanaf het midden van 2022 een we
reldtournee worden gevlogen. n
FALCON 900LX
De Britse Royal Air Force gaat via de Brits civiele
operator Centreline twee driemotorige Dassault
Falcon 900LX zakenjets in dienst nemen. De
toestellen krijgen op termijn militaire communi
catiemiddelen ingebouwd waarmee ze zichzelf
kunnen beschermen. De Falcon 900LX heeft
met zes passagiers aan boord een vliegbereik
van 5.750 nm (8.800 km). De uit te faseren
Bae 146 kan met weliswaar meer passagiers
1.400 nm (2.593 km) overbruggen. n
MIRAGE 2000
Dassault Aviation heeft een zogenoemd ‘new generation’
contract in de wacht gesleept voor het in de lucht hou
den van de bij de French Air and Space Force (FASF) vlie
gende Mirage 2000D gevechtsvliegtuigen. Onderdeel van
het Balzaccontract is het gedurende veertien jaar uitvoe
ren van onder meer motoronderhoud aan alle B/C, 5
en Dversies van de Mirage 2000. Aan het einde van de contractperiode hebben de bij de
FASF vliegende Mirages het eind van hun technische levensduur bereikt. n
GE AVIATION
JOBY AVIATION
Joby Aviation kan met een tweede prototype
gaan testvliegen dankzij een FAA Special Air
worthiness Certificate en een vergelijkbare U.S.
Air Forcecertificatie. Dat tweede prototype zal
worden betrokken bij de ontwikkeling van
eVTOLluchtvaartuigen voor de Amerikaanse
strijdkrachten in het kader van het U.S. Air For
ce’s Agility Primeprogramma. De eVTOL gaat
plaats bieden aan vier inzittenden plus een pi
loot, en kan op een enkele acculading bij een
kruissnelheid van 174 kts (325 km/h) een af
stand van ruim 150 (240 km) mijl overbrug
gen. Die kruissnelheid lijkt realistisch omdat het
toestel er inmiddels in slaagde een snelheid op
te tekenen van 205 mph (330 km/h). In een
volgend teststadium zullen op de beoogde
kruishoogte op 10.000 ft (3.048 m) eveneens
testvluchten gaan plaatsvinden. Met het eerste
prototype werd in 2021 ruim 5.300 mijl (>
8.500 km) gevlogen waarbij gelijktijdig 65 tera
bytes aan testdata werd verzameld. Joby Aviati
on heeft inmiddels toestemming gevraagd aan
de U.S. Federal Communications Commission
om boven bewoond gebied rond San Francisco
Bay testvluchten te mogen uitvoeren. n
360 FOAM WASH
Motorproducent GE Aviation heeft Japan Airlines
(JAL) toestemming gegeven het bij GE ontwikkel
de 360 Foam Washsysteem te gebruiken voor de
CF348E turbofans die Embraer E170’s aandrijven.
Bij de Foam Washmethode worden de motoren
niet langer met behulp van water gereinigd, maar
met een voor dit doel ontwikkeld reinigingsschuim
dat vuilophoping tegengaat. Volgens GE leidt het
door hen ontwikkelde Foam Wash niet alleen tot
een besparing van 82.000 l brandstof op jaarbasis, maar ook tot 285 ton minder CO2uit
stoot. n
HYBRIDE-ELEKTRISCHE AANDRIJVING
GE Aviation heeft Boeing uitgenodigd mee te
werken aan een door de motorfabrikant te
ontwikkelen hybrideelektrisch aandrijfsys
teem. Dit systeem zal worden getest aan
boord van een aangepaste Saab 340B die
wordt aangedreven door CT79B turboprops.
Boeing zal in samenwerking met dochterbe
drijf Aurora Flight Sciences zorg dragen voor
de aanpassing van het vliegtuig, de integratie
van boordsystemen en ondersteuning bij de vliegtests. Aurora wordt specifiek belast met de
ontwikkeling van een cockpitinterface met bijbehorende software en de integratie daarvan in
de boordsystemen. Al eerder gaven GE Aviation en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie
NASA te kennen samen te gaan werken bij de ontwikkeling van motoren met vermogens van
een megaWatt. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 15-02-2022 09:01