Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

Op 17 januari 2021 vraagt een Mexicaanse captain aan de
toren of hij met zijn Boeing 787 na de start op Schiphol
een rondje over Amsterdam mag vliegen. De verkeersleider
is nogal verbaasd over het verzoek en wijst het af. Ze laat
de gezagvoerder duidelijk weten dat een rondje Amster-
dam niet de bedoeling is en dat hij gewoon de voorge-
schreven vertrekroute moet volgen. Daarna moet hij vol-
gens het goedgekeurde vliegplan netjes naar Mexico terug-
vliegen. Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het ge-
speeld worden. Het voorval wordt door spotters opgepakt
en uiteindelijk komt het in de media. De reacties laten niets
aan duidelijkheid over. Bijzonder, bizar en vooral belachelijk.
Hoe haalt die Mexicaan het in zijn hoofd? Zijn we nu echt
helemaal gek geworden? Levensgevaarlijk! En ga zo nog
maar even door.
Met weemoed denk ik terug aan al die keren dat ik mijn
passagiers een groot plezier heb gedaan met een rondje
boven het tropische vakantie-eiland waar ze net lekker twee
weken aan het strand gelegen hebben. Ik denk terug aan al
die rondvluchten die we boven Nederland vlogen met onze
Boeing 757’s die op dat moment gloednieuw waren. Ik
denk ook terug aan die ene keer met het pasgetrouwde
stel dat bij het televisieprogramma LoveLetters van Linda
de Mol een vliegreis naar Tunesië had gewonnen. Ze
moesten tijdens de reis nog wel een paar opdrachten uit-
voeren en een van die opdrachten had met mij te maken.
Vraag aan de gezagvoerder of het vliegtuig een rondje om
de Mont Blanc kan vliegen. Ik kan na dertig jaar wel verklap-
pen dat ik dat misschien wel een heel klein beetje had
voorbereid, maar het was in ieder geval een leuke actie die
door alle passagiers enorm gewaardeerd werd. En ik denk
zeker terug aan al die keren dat ik een rondje heb gevlogen
boven het huis van mijn vriendin, al tellen die voor dit ver-
haal niet echt mee omdat zij op dat moment niet bij mij in
het vliegtuig zat.
Passagiersvluchten zijn ooit begonnen als rondvluchten.
Mensen wilden het wonder van de luchtvaart zelf ervaren
en wat is er dan mooier dan je eigen omgeving ook eens
van boven te bekijken. Of een van de zeven wereldwonde-
ren of een prachtige stad als Amsterdam. Ieder vliegveld is
ooit de thuishaven van een of meerdere rondvliegbedrijven
geweest. Het legendarische Martinair is als Martin’s Air
Charter ooit begonnen met rondvluchten boven Nederland.
Ook mijn eerste vlucht was een rondvlucht. Een rondvlucht
in een Robin met mijn tante Jo vanaf vliegveld Teuge. Ik
hou gewoon van rondvluchten. Als het aan mij lag zou elke
vlucht een rondvlucht moeten zijn, in ieder geval een deel
van elke vlucht. Een rondje aan het begin of aan het eind
van iedere vlucht. Of in het midden, het maakt niet uit. Als
er maar iets bijzonders of moois te zien is. Een rondje bo-
ven een piramide, een bijzondere stad of een stomende
waterval, sommige plaatjes zijn gewoonweg te mooi om
zonder verdere aandacht voorbij te vliegen. We moeten ge-
nieten van het uitzicht, het vliegen en het leven!
Helaas, de tijd van rondjes vliegen is voorbij. De luchtvaart
is een commodity geworden, de meest veilige en efficiënte
vorm van vervoer. Daar is geen plaats voor rondjes boven
een stad. Toch is onze Mexicaanse collega een held. Een
ouderwetse professional die zijn passagiers alleen maar
heel eventjes wilde laten genieten van het uitzicht dat al-
leen een vliegtuig ons kan brengen. Dat is bijzonder en ze-
ker niet belachelijk of gevaarlijk. We leven nu alleen in een
tijd waarin dit niet meer kan.
lining up Door: Jan Cocheret
Rondje AmsteRdAm?
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
onze
mexicaanse
collega een
held!
PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2021 7
07_liningup.indd 7 15-02-21 11:58