Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 67
Bij de vallei van het Lago di Luzzone-reservoir vliegt de Ju-52 op een
hoogte van 120 tot 300 m boven de grond en af en toe zeer dicht
langs de berghellingen.
Via ruschein gaat de vlucht richting de Piz Segnas-berg. Om 16:55 u
vertelt een van de piloten over de intercom over de bezienswaardighe-
den in de omgeving.
Op een hoogte van 2.755 m boven zeeniveau wordt de vallei bij Piz
Segnas binnengevlogen (punt F5, zie illustratie).
De piloten sturen het vliegtuig door het midden van de vallei. Ondertus-
sen neemt het motorvermogen iets af en begint het vliegtuig te dalen.
Vermoedelijk proberen de piloten op dat moment de motoren te syn-
chroniseren en hebben ze niet in de gaten dat ze dalen. Waarschijnlijk
brengen ze onbewust de neus iets omhoog. De daling wordt veroor-
zaakt door het afnemende motorvermogen en door de luchtstromingen
in de vallei.
Dit brengt het vliegtuig in een precaire situatie. De invalshoek is toege-
nomen door de daling met hoge neusstand. Er is maar weinig nodig om
in een (gedeeltelijke) overtrek terecht te komen. Het feit dat het zwaar-
tepunt voorbij de achterste limiet ligt, helpt daar niet bij.
De neerwaartse luchtstroom slaat dan om in een opwaartse. terwijl het
vliegtuig in een linkerbocht rolt gaat het mis. Na punt F13 is de rol niet
te stoppen met het gebruik van de rolroeren. Er is nu geen houden
meer aan. Het vliegtuig valt weg over links en de neus duikelt omlaag.
Om 16:57 u raakt het vliegtuig bijna loodrecht de grond, met een snel-
heid van 200 km/h. Het vliegtuig is vernield en alle twintig inzittenden
komen om.
OndErZOEk
De Swiss transportation Safety Investigation Board (StSB) startte direct een
onderzoek naar de oorzaak van deze ramp. Er werd onder andere gekeken
naar de technische staat van het rampvliegtuig en de andere vliegtuigen van
Ju-air, de vluchtuitvoering van Ju-air en het toezicht door de autoriteiten.
VluchtuitVOEring
Omdat de vluchtgegevens (hoogte, snelheid, positie) door Ju-air niet
worden gelogd, doet de StSB een publieke oproep voor foto en filmma-
teriaal van andere vluchten van Ju-air. aangevuld met radargegevens van
de luchtverkeersleiding tekent zich een zorgwekkend beeld af.
Het blijkt dat verschillende piloten bij Ju-air ronduit onveilig vliegen, met
name in de bergen.
Vliegen in bergachtig gebied brengt risico’s met zich mee. Dat begint al
met het aanhouden van een veilige hoogte ten opzichte van het terrein
en een veilige afstand wanneer er langs een berg wordt gevlogen.
Dit geeft een grotere marge wanneer er iets misgaat, maar ook om af-
stand te houden van verraderlijke luchtwervelingen die zich in de bergen
kunnen voordoen.
En als je een vallei invliegt, moet je altijd een escaperoute hebben voor
noodgevallen.
gEVaarliJk
Van alle Ju-air-vluchten tussen april en augustus 2018 blijkt dat meer
dan een op de drie onveilig werd uitgevoerd. Van de geanalyseerde
vluchten waren er zelfs 36 (16,7%) met hoog risico.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Van 2012 tot 2017 met reclame voor koffermerk rimowa. (Foto: aldo Bidini).
cockpit van HB-HOt
In 2018 vloog HB-HOt rond in de kleuren van biermerk Hülse. (Foto’s: alpiglen)
HB-HOt tussen de alpen in juni 2018.
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 67 15-02-21 16:50