Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

66 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
Ook in Zwitserland wordt het vliegend erfgoed een warm hart toegedra-
gen. Een van de verenigingen die hier werk van maakt, is de Verein der
Freunde der Schweizerischen Luftwaffe (VFL). De VFL runt hiertoe onder
andere een vliegtuigmuseum op Dübendorf air Base, vlak bij Zürich.
Daarnaast richt de vereniging Ju-air op. Doel is om vluchten uit te voe-
ren met de karakteristieke driemotorige Junkers Ju-52/3m.
In 1939 kwamen drie Ju-52 vliegtuigen in dienst van de Zwitserse
luchtmacht. De toestellen werden aangeschaft voor de training van
waarnemers en radio operators, maar later ook gebruikt als transport-
toestellen.
In 1981, na 42 jaar trouwe dienst, werden de Ju-52’s buiten gebruik ge-
steld. twee werden een jaar later civiel geregistreerd als HB-HOP en HB-
HOS. Hiermee startte de voorloper van de VFL met het uitvoeren van
passagiersvluchten. Weer een jaar later werd de voormalige a-702 aan
de vloot toegevoegd als HB-HOt. Op dat moment had de HB-HOt
3.545 vlieguren.
Ju-air zet de vloot in voor rondvluchten en excursies.
ExcursiE
In de morgen van vrijdag 3 augustus 2018 verzamelen zeventien passa-
giers zich op Dübendorf voor een tweedaagse vliegtour met Ju-air.
De Ju-52 HB-HOt staat op het platform klaar. Een opvallende verschij-
ning in de kleuren van het biermerk Hülse. De bagage wordt door de
bemanning in het vliegtuig opgeborgen en het toestel stijgt rond negen
uur op. Naast de passagiers zijn er twee piloten en één cabinebeman-
ningslid aan boord.
Het toestel vliegt over de alpen naar Locarno, gelegen aan het Lago
maggiore. Onderweg klimt de bemanning naar een hoogte van bijna
drie kilometer boven zeeniveau en passeert het toestel de bergwand
van de ritzlihorn op een afstand van 30 tot 50 m. Ook verderop wordt
op korte afstand van de bergen gevlogen. tegen kwart over tien landt de
Junkers op Locarno airport. De passagiers hebben samen met de ste-
wardess nog een dagprogramma en overnachting. De piloten worden
met een robin Dr.400 opgehaald en vliegen naar Lommis.
ZatErdag
De volgende dag voert een van de piloten nog drie rondvluchten uit met
een andere Junkers vanaf Dübendorf. In de middag worden beide pilo-
ten weer met de robin naar Locarno gebracht.
Daar bereiden ze het vliegplan voor en berekenen dat het zwaartepunt
1,98 m achter de vleugelrand ligt. De achterste limiet ligt op 2,06 m.
Deze berekening is echter onjuist en het zwaartepunt licht in werkelijk-
heid op 2,077 m, dus voorbij de achterste limiet!
Om 16:14 u stijgt de Junkers op van baan 26r en maakt een bocht van
180 graden over Lago maggiore. Via Bellinzona en Biasca vliegt het toe-
stel over de alpen richting Dübendorf.
Op 3 augustus 2018 verongelukt een historische Junkers Ju-52/3m in de Zwitserse bergen, waarbij alle
twintig inzittenden omkomen. Tijdens het twee en een half jaar durende onderzoek worden schokkende
ontdekkingen gedaan over de operatie van Ju-Air en het vlieggedrag van de piloten. Het was niet de
vraag óf er een keer een ongeval met een Ju-52 zou plaatsvinden, maar wanneer.
Ju-52/3M craSHt DOOr rISIcOVOL VLIEgEN
OngevAlsAnAlyse Door: Harro ranter, the aviation Safety Network – Foto’s: Swiss transportation Safety Investigation Board
(Foto: alpiglen)
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 66 15-02-21 16:49