Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

64 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
Historie Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
Van hanD-tot-hanD
Van 1981 tot 1998 bouwde Dornier 245 Do 228’s in Oberpfaffenhofen.
In 1983 kocht HaL (Hindustan aeronautics) in India de licentie/produc-
tierechten en bouwde 125 Do 228’s in Kanpur.
In 2002 nam rUaG (rüstungs Unternehmen aktiengesellschaft) uit
Zwitserland de Services en Components division over van Fairchild Dor-
nier, inclusief de productierechten. In december 2007 kondigde rUaG
een gemoderniseerde versie van de Do 228 aan; de Do 228 NG (New
Generation). In 2008 tekende het Indiase HaL een tienjarig contract
voor het leveren van rompen, vleugels en staartstukken.
De Dornier Do 228 NG had dezelfde romp als de Do 228 met nieuwe
technologieën, uitrusting en verbeterde prestaties. Het toestel was uitge-
rust met een vijfbladige propeller, een glass cockpit en had een groter
afstandsbereik. De Garrett-motoren werden geoptimaliseerd voor vijfbla-
dige propellers van fiberglas. Deze waren efficiënter, startten sneller en
gaven beduidend minder trillingen dan de originele vierbladige propel-
lers. Het eerste toestel werd in september 2010 aan de Japanse opera-
tor New Central aviation afgeleverd.
In 2009 begon rUaG met het bouwen van de Dornier Do 228 NG in
Duitsland. De door HaL geleverde rompen, vleugels en staartstukken
werden naar Oberpfaffenhofen getransporteerd, waar rUaG ze assem-
bleerde.
In 2013 besloot rUaG om, na de bouw van acht exemplaren, de pro-
ductie van de Do 228 te stoppen. In 2014 ondertekende rUaG en de
tata Groep een overeenkomst dat de laatste de hoofdleverancier van
het programma zou worden.
In 2015 werd de productie opnieuw gestart en in februari 2016 kondig-
de rUaG aan dat zij de serieproductie van de Do 228NG in Duitsland
ter hand nam.
Op 30 september 2020 kocht het amerikaanse bedrijf General atomics
de productielijn in Oberpfaffenhofen, inclusief de overplaatsing van alle
450 personeelsleden, in afwachting van goedkeuring door de regelge-
vende instanties.
met de steun van de Beierse overheid modificeert de DLr (Deutsches
Zentrum für Luft- und raumfahrt) een van zijn twee Do 228’s als de-
monstratie-vliegtuigen voor hybride elektrisch aangedreven vliegtuigen.
antarctica-expeDitie
Op 16 oktober 1984 vertrokken twee Do 228’s, de Polar 2 en de Polar
3, van Oberpfaffenhofen voor een expeditie naar antarctica. Na een
vlucht van 19.000 km werd geland in Chili, vanwaar de vlucht verder
ging naar antarctica. Op 19 november landden beide toestellen op de
geografische Zuidpool en op 2 december begon de feitelijke expeditie.
Op de terugreis werden verscheidene Zuidpoolbases bezocht waarna
koers werd gezet naar Chili. Nadat de speciale uitrusting was uitge-
bouwd, gingen de Dorniers richting Duitsland. Via Dakar (Senegal)
werd de reis voortgezet naar de Canarische Eilanden. Vandaar vertrok
de Polar 2 op 24 februari om 14.45 uur onze tijd, vijf minuten later ge-
volgd door de Polar 3. Onderweg was er radiocontact tussen de twee
toestellen maar om 17.30 uur werd de Polar 3 voor het laatst gehoord.
Er werd een grote zoektocht op touw gezet, maar pas op 27 februari
berichtte het Polisario Front via de algerijnse radio dat het een vliegtuig
had neergeschoten. Het Frente Polisario, dat in 1979 door de VN werd
erkend als wettige vertegenwoordiger van het volk van de Sahara, gaf
de schuld aan marokko, dat ‘moedwillig vliegtuigen over dit gebied
stuurt’ om zo incidenten uit te lokken. Zo kwamen drie volkomen on-
schuldige bemanningsleden aan hun einde bij een zaak die niet de hun-
ne was.
Do 228 98+78 van de marineflieger. (Foto: Cor van Gent)
De PH-FXa van Flexair.
62-63-64-65_historie_do228.indd 64 16-02-21 12:13