62 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
De Duitse luchtvaartindustrie heeft in het verleden al veel onconventio-
nele producten voortgebracht. Vaak waren de fabrikanten daartoe ge-
noodzaakt door beperkingen die hen na de twee wereldoorlogen wer-
den opgelegd door hun overwinnaars. Na de Eerste Wereldoorlog
mochten zij een aantal matige specifi caties niet overschrijden. Dat leidde
ertoe dat sommige fabrieken een afdeling in het buitenland vestigden.
Na de tweede Wereldoorlog mochten in Duitsland jarenlang alleen
vliegtuigen worden gebouwd onder zeer strenge restricties. Dat heeft de
inventiviteit van Duitse vliegtuigconstructeurs waarschijnlijk nog meer ge-
triggerd dan voorheen. Een paar voorbeelden zijn de Hansa Jet met een
vleugel in voorwaartse pijlstand, de VFW-614 met motoren op houders
boven op de vleugel, en de Dornier Do 28D Skyservant met twee moto-
ren die aan pylons naast de cockpit aan de romp waren gemonteerd,
waardoor de vleugel helemaal vrij bleef.
traGFlÜGel neue technoloGie
Uit de Skyservant ontwikkelde Dornier een nieuw vliegtuig; de Do tNt
Experimental. Dornier ontwikkelde een nieuwe vleugel in een program-
ma dat werd gesubsidieerd door het BmFt (Bundesministerium für For-
schung und technologie).
De tragfl ügel Neue technologie (tNt) vleugel ziet er opvallend uit. Hij is
deels rechthoekig, deels trapeziumvormig en aan de uiteinden driehoe-
kig. De tNt-vleugel heeft superkritische profi elen die meer draagkracht
leveren en een gunstiger lift/drift-verhouding bezitten. De vleugel is ge-
optimaliseerd voor goede eigenschappen tijdens het start- en landings-
traject. Want, zo redeneerde men, bij korte trajecten maken ze een groot
deel uit van de totale vluchtduur.
Op 14 juni 1979 werd de eerste vlucht gemaakt met de tNt-Experimental
(Do 128), een omgebouwde Dornier Skyservant die was uitgerust met de
op 28 maart 1981 vloog de Do 228 voor het eerst. Vervolgens werden er tussen 1981 en 1998 bij
Dornier in het Duitse oberpfaffenhofen 245 gebouwd en nog eens 125 van dit type bij Hindustan
Aeronautics in india.
Do 228: EEN KamPIOEN IN mILIEUBESCHErmING
Historie Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
(Foto: rijkswaterstaat).
Do 228 van Japan air Commuter. Een amerikaanse Do 228. (Foto: ad Jan altevogt)
62-63-64-65_historie_do228.indd 62 16-02-21 12:13