Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

60 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
Medische wereld
tinbergen is in september 1953 geboren in Uithoorn, ten
zuiden van amsterdam. Daar woonde hij samen met zijn
vader, moeder en zijn zeven jaar jongere broer. “mijn vader
was ook vlieger. Die heeft tot aan zijn pensionering bij KLm
gevlogen. Ik heb hem min of meer tussen aanhalingstekens
opgevolgd”. Op de vraag of het in de familie zit, antwoordt
hij lachend: “Ja, ik weet niet of dat een genetische afwijking
is. Het is maar net hoe je het bekijkt.” In eerste instantie
was het helemaal niet zijn bedoeling om te gaan vliegen.
tinbergen wilde de medische wereld in. Daar had hij wat
meer interesse in. “mijn broer had daarentegen altijd wel
de interesse om te gaan vliegen, maar toen hij gekeurd
werd om te gaan zweefvliegen, werd hij afgekeurd vanwe-
ge zijn ogen. Je moet tenslotte goede ogen hebben om
verkeersvlieger te worden. Hij is de medische wereld inge-
gaan en is dokter geworden en ik heb uiteindelijk gezegd
dat ik maar zou gaan vliegen,” voegt hij grinnikend toe.
“mijn vader zei toen dat de kans heel klein zou zijn om
aangenomen te worden als vlieger.”
Keuring
Zijn vader kreeg ongelijk. tinbergen werd wel degelijk aan-
genomen. “Ik moest nog negentien worden en had al ver-
schillende opleidingen gepland zoals de HtS (Hogere tech-
nische School) en de tH (technische Hogeschool) en keek
wanneer de introductiedagen waren. Ik fietste op een gege-
ven moment langs het oude rijksluchtvaartdienstgebouw in
Den Haag, waar ik toen woonde. Ik trok de stoute schoe-
nen aan en vroeg of ik een aanvraagformulier kon krijgen.
Ik heb de formulieren ingevuld en een aantal weken erna
kwam ik voor de medische keuring op.” De brief die naar
aanleiding van zijn aanmelding later op de deurmat viel,
werd door zijn vader opengemaakt, in de veronderstelling
dat deze voor hem was. maar het was voor zijn zoon.
Malaise
In september 1975 begon tinbergen zijn carrière als vlie-
ger. maar net als vele andere piloten die net van de oplei-
ding kwamen, had ook hij last van de oliecrisis van de jaren
70. Bij KLm kon hij nog niet terecht. “Na de rijksluchtvaart-
school was ik de eerste vlieger in Nederland die een brevet
had voor een Cessna Citation. Ik ben toen bij Heerema avi-
ation, die zo’n vliegtuig verhuurde, gaan solliciteren. Ik werd
daar voor een zomer aangenomen omdat ook zij last had-
den van die malaise. Ik viel daar eigenlijk een beetje in.
Saillant detail is dat mijn moeder me naar het vliegveld
bracht omdat ik nog te jong was voor een autorijbewijs,
maar ik mocht wel een vliegtuig besturen,” vertelt hij la-
chend. In 1977 kon hij toch bij KLm beginnen, als Flight
Operations Officer. Daarna heeft zijn carrière een aardige
vlucht genomen.
safety pilot
ruim dertig jaar heeft tinbergen voor KLm gewerkt. In veel
diverse toestellen gevlogen zoals de DC-9, Boeing 747-
200, de a310 en ook in de 747-400 als captain. Een
mooie anekdote herinnert hij zich nog. In 2004 vloog hij
voor KLm en kwam in gesprek met een passagier, die zelf
ook zijn vliegbrevet had, en die hij negen à tien jaar later
weer tegenkwam. De man was al behoorlijk op leeftijd en
wilde tinbergen als safety pilot. “Zo gezegd, zo gedaan.” De
twee heren vlogen in een Diamond Da62 binnen Europa
naar allerlei bestemmingen. De oud-passagier heeft sinds
kort een Pilatus PC12 waar tinbergen een rating op haalde.
“Hoe gek het ook mag klinken, het is een beetje terug naar
het commerciële vliegen wat ik gedaan heb.”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-Van Velsen
arts of piloot?
het werd
het laatste
de redactie is altijd op zoek naar mooie en
onvergetelijke anekdotes van piloten die
met pensioen zijn. Zo ook bij de veteraan
van deze maand. Zijn naam is rob tinbergen
(67 jaar) en hij heeft de hele wereld over ge-
vlogen. Met 19.426 vlieguren op zak blijven
er altijd mooie ervaringen op zijn netvlies.
60_deveteraan.indd 60 16-02-21 12:05