Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

58 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
Wanneer werd de zakenluchtvaart geboren? Sommigen zullen beweren
dat de eerste van zulke vluchten plaatsvond toen de eigenaar van een
kleine ijzerwinkel de naam van zijn zaak op de romp van een Jenny
schilderde. Voor anderen is het de introductie van de Spartan Executive
of Beech Staggerwing die met hun aansprekende interieurs aan de wieg
van het zakelijk vliegen zouden hebben gestaan. toch werden deze
twee vliegtuigtypes vooral door hun eigenaars bestuurd en niet door
professionele piloten. toen na de tweede Wereldoorlog een hele reeks
militaire vliegtuigen uit surplus-voorraden voor een appel en een ei wer-
den verkocht, werd daarvan natuurlijk ook een aantal omgebouwd voor
zakelijk gebruik. Een van de mensen die daarin brood zag, was Dee Ho-
ward.
Howard aero
Durrell Unger ‘Dee’ Howard is in Californië geboren, maar als hij veer-
tien maanden oud is verhuizen zijn ouders naar San antonio in texas.
Dee zou er heel zijn leven blijven. Zijn studies maakt hij nooit af en op
zijn vijftiende gaat hij werken als hulpje in een lokale garage. Nog geen
jaar later mag hij, weer als hulpje, aan de slag bij Braniff airlines. Hij klimt
er door inzet en bijstuderen al snel op naar een mooie plaats in de on-
derhoudsafdeling, en probeert daarbij zoveel mogelijk in de nachtploeg
te werken. Dat wordt niet enkel beter betaald, maar zo heeft hij ook tijd
en geld om overdag te leren vliegen. In 1947 richt hij ‘Howard aero’ op
met de bedoeling surplus-vliegtuigen om te bouwen voor civiel gebruik.
tweemotorige bommenwerpers zoals de B-25 en B-26 worden dan
reeds door andere bedrijven omgebouwd. Dus kiest Howard voor de
bommenwerpers van de U.S. Navy, en meer bepaald de Lockheed Lo-
destar en Ventura omdat deze vliegtuigen een ruime romp hebben die
het inbouwen van een comfortabele cabine mogelijk maakt.
Howard 250 en 350
Het eerste belangrijke project van Howard aero is de conversie van een
Lockheed Ventura bommenwerper tot zakenvliegtuig voor de lange af-
stand. Deze Super Ventura wordt dan gevolgd door de Howard 250 en
de Howard 350. De ‘250’ is eigenlijk een standaard Ventura met een
omgebouwd interieur en biedt plaats aan twaalf passagiers. Sommige
‘250’s’ worden voorzien van een neuswiel in plaats van het staartwiel
van de originele Lockheed. De ‘350’ is een Lockheed Lodestar die wordt
voorzien van de krachtiger motoren van de Douglas DC-6 en de vierbla-
dige propellers van de DC-7. Van deze conversie worden 55 exemplaren
verkocht.
Howard 500
Pas daarna begint Howard met de bouw van een bijna geheel zelf ont-
worpen vliegtuig: de Howard 500. Samen met eerste monteur Ed Swea-
ringen begint Howard aan de modificaties aan een Lockheed Ventura.
Ditmaal gaat het niet enkel om aanpassingen in de cabine, maar de Ho-
ward 500 wordt een volledig nieuw vliegtuig. In tegenstelling tot zijn vo-
rige zakenvliegtuigen die waren opgebouwd met materialen afkomstig
van gekannibaliseerde bommenwerpers, wordt de ‘500’ grotendeels
De carrière van de Amerikaan Durrell Unger ‘Dee’ Howard is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Howard
ontwierp niet alleen weinig succesvolle zakenvliegtuigen, maar ook straalomkeerders. En die bleken een
schot in de roos.
de zakenvliegtuigen van dee Howard
HistoriE Door: Jozef mols – Foto’s: Dee Howard Company
De Howard 250.
58-59_howard250.indd 58 16-02-21 11:54