Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

56 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
De binnen mahepa samenwerkende partners zijn onder meer Compact
Dynamics uit Duitsland, DLr Deutsches Zentrum für Luft- und raum-
farht, H2Fly, Politecnico di milano, de tU Delft, de universiteit van mari-
bor en de universiteit van Ulm. Het project wordt mede gefinancierd in
het kader van de Europese Green Deal door onder meer de Europese
Commissie, het Duits Federaal ministerie voor transport en Digitale In-
frastructuur, de Duitse deelstaat Baden-Würtemberg, de luchthaven van
Stuttgart en andere overheidsinstanties.
Hybride
De Hy4 is het (tot op heden) grootste hybride vliegtuig dat wordt aan-
gedreven door waterstof in combinatie met een elektromotor. De water-
stof wordt meegevoerd in tanks met een inhoud van negen liter, goed
voor een vliegbereik van meer dan 800 km. Het ontwerp van de Hy4
heeft veel weg van Pipistrels vierzitter taurus G4 die wordt aangedreven
door een motor van 200 pk. Deze G4 kwam in 2011 in het nieuws toen
het toestel de NaSa Green Flight Challenge won. Dat was een test om
te zien of een vliegtuig 200 nm (370 km) ver kon vliegen met slechts
twee liter brandstof per inzittende. Net als bij de G4 heeft de Hy4 twee
rompen en is de motor centraal op de vleugel geplaatst. Het vliegtuig
biedt – net als de G4 – plaats aan vier inzittenden. tijdens de eerste
tien minuten durende proefvlucht waren twee inzittenden aanwezig ter-
wijl de twee andere plaatsen werden ingenomen door poppen.
AAndrijfvormen
mahepa wil met de Hy4 tegelijkertijd twee verschillende aandrijfvormen
uittesten. In eerste instantie werd reeds geëxperimenteerd met een hy-
bride vliegtuig met een verbrandingsmotor die de batterijen laadt die
nodig zijn voor de aandrijving van een elektromotor. De tweede variant
die nu zijn eerste proefvlucht maakte, wordt aangedreven door een
brandstofcel op basis van waterstof. Daarmee zouden dan ‘zero-emissi-
on’ vluchten uitgevoerd kunnen worden. Dit dan onder de voorwaarde
dat bij de productie van de waterstof ook groene stroom zal worden ge-
bruikt. Het heeft immers geen zin electriciteit op te wekken met bijvoor-
beeld steenkoolcentrales die sterk vervuilend zijn om daarmee dan wa-
terstof te produceren voor een ‘milieuvriendelijk’ vliegtuig.
De Hy4 heeft inmiddels een Europese ‘Permit to Fly’ ontvangen en zal
tot in mei 2021 in Stuttgart verder worden getest, waar het overigens op
11 december 2020 aan de pers werd voorgesteld.
PiPistrel PAntHerA
Binnenkort hoopt men een Pipistrel Panthera uit te rusten met een mo-
tor die eveneens op waterstof werkt en die afgeleid is van de krachtbron
die nu de Hy4 aandrijft. Op langere termijn wil men een passagiersvlieg-
tuig bouwen met waterstofmotoren, plek voor negentien passagiers en
een vliegbereik van 1.000 km na een twee uur durende vlucht. aanvul-
lende informatie: www.mahepa.eu
Op 6 november 2020 maakte Mahepa bekend dat haar Hy4 experimenteel vliegtuig met succes het test-
vluchtprogramma was begonnen met een eerste vlucht vanaf het vliegveld van Maribor in Slovenië. De
naam Mahepa staat hier voor het pan-Europese samenwerkingsproject ‘Modular Approach to Hybrid
Electric Propulsion Architecture’ dat in het leven is geroepen om schone vliegtuigen te bouwen die wor-
den aangedreven door waterstof of andere alternatieve brandstoffen.
Bijschrift
mAHePA Hy4 vlieGt
OntwikkElingEn Door: Jozef mols – Foto’s: mahepa
??
? ?
??
??
56_mahepa.indd 56 16-02-21 11:36