Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 47
Een van de belangrijkste onderwerpen met betrekking tot
de medische certificering als piloot is de rol van medicijnen.
Het gebeurt vaak dat ik als keuringsarts bij een telefonisch
consult of tijdens een keuring moet beoordelen of een me-
dicatie belemmerend kan zijn voor het vliegen. Voordat u er
zich zorgen over maakt, wil ik alvast melden dat veel medi-
cijnen zijn toegestaan bij het vliegen.
In eerste instantie is het belangrijk te weten wat de medische
indicatie voor het medicijngebruik is. Een medicijn kan bij-
voorbeeld in de ene omstandigheid volledig acceptabel zijn,
maar in de andere niet. Bètablokkers (zoals metoprolol) kun-
nen bijvoorbeeld gebruikt worden bij hoge bloeddruk, con-
trole van het hartritme of als preventie na een hartinfarct. In
dit geval is meer de medische aandoening zelf dan de medi-
catie van belang om te kunnen beslissen of het medische
certificaat behouden of verlengd kan worden. U kunt zich im-
mers voorstellen wat het verschil kan zijn tussen het vliegen
met een iets verhoogde bloeddruk en vliegen met een re-
cent doorgemaakt hartinfarct.
Er zijn echter medicijnen die bekend zijn voor hun bijwer-
kingen. Een duidelijk voorbeeld is dat sommige medicijnen
(bijvoorbeeld insuline) bij diabetes kunnen leiden tot ex-
treem lage suikerwaardes met als gevolg flauwvallen.
Bloedverdunners (acenocoumarol) kunnen worden voorge-
schreven voor verschillende aandoeningen, onder meer in
het geval van hartritmestoornissen. De effecten op de
bloedstolling worden gecontroleerd om de resultaten te
meten en de bijwerkingen te voorkomen. Een mogelijke
bijwerking kan immers een bloeding zijn. ten slotte kunnen
alle geneesmiddelen die worden gebruikt bij psychiatrische
aandoeningen de alertheid en de hogere hersenfuncties
beïnvloeden. alle bijwerkingen die net genoemd zijn, wor-
den door de huidige regelgeving als onacceptabel be-
schouwd. Het gebruik van deze geneesmiddelen leidt he-
laas tot (tijdelijke) afkeuring.
als een niet-dringend medicatieadvies wordt gegeven door
een arts, overlegt u altijd met uw keuringsarts voordat u
met die behandeling begint. Er zijn echter geen bezwaren
om een aantal medicijnen te gebruiken. als een medische
behandeling echter dringend nodig is, stel dan die behan-
deling uiteraard niet uit in afwachting van een gesprek met
de keuringsarts. Het behouden van een medisch certificaat
heeft in dit geval geen prioriteit.
Bijschrift
Medicatie en vliegen
Medisch Door: michele di maio, arts
Last Minute
??
? ?
??
??
veel
medicijnen
wel
toegestaan
Pilatus Pc-24
Eind januari landde de eerste Nederlands geregistreerde Pilatus PC-24
‘Super Versatile Jet’ op rotterdam the Hague airport. Het toestel is op
antwerpen gestationeerd en zal gevlogen worden door Flying Service,
onderdeel van de Flyinggroup. Zij treden hierbij als houder van het toe-
stel op. De eigenaar van het toestel is Ypsilon aviation die met deze PH-
EBm feitelijk de 99e PC-24 in bezit heeft die sinds 2018 in Stans van de
band rolde. (Foto: Cor van Gent)
Het in 2013 geïntroduceerde vliegtuig heeft Williams FJ-44a turbofans,
een kruissnelheid van 425 kts (800 km/h) op FL450 (13.716 m) en
een vliegbereik van 1.950 nm (3.610 km). De cabine heeft een inhoud
van 14,3 kubieke meter waarbij een grote vrachtdeur aan de achterzijde
van het toestel transport van grotere stukken mogelijk moet maken.
De Pilatus PC-24 is sinds kort ook leverbaar als commutervliegtuig waar-
bij het interieur plaats biedt aan tien passagiers. Het vliegbereik bedraagt
bij volledige bezetting 1.400 nm (2.590 km). De stoelen zijn verankerd
met een snelsluiting, waardoor de cabineconfiguratie snel kan worden
aangepast. De stoelpitch in de commutervariant varieert van 86 tot 102
cm waarbij iedere stoel een opbergruimte heeft en een 115 V stopcon-
tact. Het 1,4 kubieke meter grote vrachtruim blijft gedurende de vlucht
van binnenuit bereikbaar. (Foto: Pilatus) n
47_medischlastminute.indd 47 15-02-21 16:49