46 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
De Europa XS werd door de toenmalige Britse Eerste minister tony Blair
destijds bestempeld als een van de meest geslaagde Britse millennium-
producten. maar als Shaw naar de Verenigde Staten verhuist om te gaan
werken voor Liberty aerospace komt het bedrijf in moeilijkheden. Shaw
ontwerpt de van de Europa afgeleide Liberty XL2, maar Liberty heeft
weinig succes en wordt in 2014 overgenomen door Discovery aviation.
als Europa aircraft in 2008 in financiële moeilijkheden komt, wordt het
overgenomen door de Swift technology Group. De kits worden dan ge-
produceerd bij een zusterbedrijf: aviation and marine Engineering Ltd.
Europa ElitE
Na het succes van de eerdere Europa-modellen wordt in 2020 de Europa Eli-
te gelanceerd. In het land waar ooit de Supermarine Spitfire werd gebouwd,
kon het niet anders of ook de Elite moest elliptische vleugels krijgen. Het vol-
ledig uit composietmateriaal (koolstofvezel en glasvezel) vervaardigde toestel
voldoet aan de CS/Far 23-normen en biedt plaats aan twee personen in een
cockpit met een schouderbreedte van 1,24 m. De stoelen zijn zowel in de
hoogte als in de lengte verstelbaar. achter de stoelen is een bagageruimte
voorzien waarin tot maximaal 20 kg materiaal kan worden meegenomen.
VariantEn
Er worden drie versies aangeboden waaronder een model met conven-
tioneel landingsgestel met neuswiel. Daarnaast wordt een variant aange-
boden met een mono-wiel onder de romp. tevens is er een aangepaste
versie die kan dienen als motorzwever. De variant met conventioneel
landingsgestel heeft een bestuurbaar neuswiel en Beringer-schijfrem-
men die met de pedalen worden bediend. alle versies kunnen optio-
neel voorzien worden van een BrS ballistische reddingsparachute.
Voor wie nog hogere eisen stelt, biedt Europa aircraft ook de Elite Ht
aan met een hoger startgewicht van 900 kg en grotere brandstoftanks
(160 l). Voor deze variant bedragen de belastinglimieten +6/-6G. Bou-
wers kunnen bij de Elite kiezen uit diverse rotax-varianten, ook kan een
Lycoming 235 of Continental 200/240 worden gemonteerd. Bovendien
kan de bouwer zelf bepalen of hij een analoog dan wel een EFIS wil in-
stalleren. Europa biedt een builder-assist-programma aan.
Het Britse Europa Aircraft voorstellen is eigenlijk niet meer nodig. De originele Europa werd ontworpen
door Ivan Shaw en het prototype vloog voor het eerst in 1992. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot de
grootste Britse producent van vliegtuigkits, en vliegen er meer dan 700 Europa’s in 33 landen.
Bijschrift
Europa aircraft ElitE
StAtuSrEport Door: Jozef mols – Foto’s: Europa aircraft
??
? ?
Europa aircraft ElitE
in hEt kort
Aantal plaatsen 2
Lengte 6,43 m
Spanwijdte 9,34 m
Hoogte 2,35 m
MtoW 750 kg
tankinhoud 110 l
Kruissnelheid 270 km/h (200 pk motor)
Vne 309 km/h
overtreksnelheid Vso 83 km/h
plafond 3.048 m
Belastinglimieten +4,4/-2,2 G
prijs 60.125 uK pound
Bouwtijd geschat op 800 uur
Internet www.europa-aircraft.co.uk
??
??
46_europaelite.indd 46 16-02-21 10:50