Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 45
Het in 2006 opgerichte terrafugia voltooide de eerste vlucht met hun
vliegende auto, de transition roadable aircraft (tra), al op 9 maart
2009. De opvallende kunststoffen creatie met opvouwbare vleugels
werd daarbij aangeprezen als de ultieme tweezitter in de amerikaanse
Light Sport aircraft (LSa) klasse. ruim anderhalf jaar later waren de nodi-
ge vlieg- en rij-uren opgetekend waarbij de ervaringen konden worden
doorvertaald naar ontwerpaanpassingen voor ‘model Beta’.
Gewichtsperikelen
Hoewel de marktintroductie vervolgens voor 2015 was voorzien, werd
later uitgegaan van 2017 vanwege perikelen rond het maximale start-
gewicht (mtOm). Die was oorspronkelijk bij wijze van uitzondering in
plaats van de 599 kg die voor Light Sport aircraft gelden, verhoogd
naar 650 kg en nog weer later naar 762 kg. De amerikaanse lucht-
vaartautoriteiten gaven vervolgens in juni 2016 voor de ‘derde generatie’
tra een mtOm af van maximaal 816 kg bij een nuttige lading van
227 kg.
GemenGd Gebruik
De vierwieler wordt aangedreven door een 100 pk sterke rotax 912 iS
en komt na een startaanloop van ruim 420 m los. Bijzonder is de aan
de gashendel toegevoegde ‘boost’-functie. Deze moet zorgen voor kort-
stondig extra vermogen wanneer dit tijdens het vliegen vereist is. Bij een
vliegsnelheid van 100 mph (161 km/h) kan dankzij een tankinhoud van
76 l en een uurverbruik van 19 l autobenzine (mogas) tot 400 nm (644
km) gevlogen worden op maximaal 9.000 ft (2.743 m).
Op de weg wordt de tra aangedreven door hybride elektromotoren
met LiFePo accu’s waarbij tijdens het rijden drie camera’s ingeschakeld
kunnen worden voor een beter zicht op achteropkomend verkeer.
In de cockpit van de tweezitter is Dynon Skyview avionica (onder
meer een Electrical Flight Information Systems-EFIS) voorzien, terwijl
voor beide inzittenden airbags zijn aangebracht en een BrS airframe-
parachute.
chinees eiGendom
terrafugia werd in 2017 overgenomen door Geely. Hierdoor konden ter-
rafugia en het Zweedse China Euro Vehicle technology aB (CEVt) gaan
samenwerken. CEVt zou de tra gaan uitrusten met een geavanceerde
versnellingsbak en verschillende veiligheidsitems. Dit CEVt werd in 2013
door het Chinese moederbedrijf, de Zhejiang Geely Holding Group, op-
gericht als ontwikkelcentrum voor zowel Volvo Cars (waarvan het bedrijf
sinds maart 2018 honderd procent eigenaar is) als de Geely auto
Group.
In Nederland is bij de PAL-V sprake van het omgekeerde. Daar is de Li-
berty door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in oktober 2020
goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, terwijl nog toegewerkt
wordt naar het Europese EASA-typecertificaat in 2022.
De Amerikaanse ontwerper en bouwer van Terrafugia Transition Roadable Aircraft (TRA) heeft uit handen van
de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA het Special Light-Sport Aircraft (S-LSA) ontvangen. Daardoor mag de
vierwieler zich door het Amerikaanse luchtruim begeven. Hoewel het ontwerp ook voldoet aan de National
Highway and Traffic Safety Administration (NHTSA), moet dit keuringscertificaat nog worden verkregen.
Bijschrift
typecertificaat terrafuGia tra
STATuSRepoRT Door: ruud Vos – Foto’s: terrafuggia
??
? ?
??
??
45_terrafugia.indd 45 15-02-21 16:48