44 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
De basisversie van de Irbis wordt verkocht als LSa en als ULm. Het vlieg-
tuig is opgebouwd uit metaal (6061 en aSI 4130). De vleugels zijn
voorzien van elektrische flaps en ailerons. Voor de aandrijving zorgt een
rotax-motor van 80 pk, maar optioneel is ook de rotax 912 (100 pk)
verkrijgbaar. In beide gevallen wordt een op de grond verstelbare propel-
ler voorzien. twee brandstoftanks met elk een inhoud van 40 l zijn in de
vleugels ingebouwd. De cabine is 1,25 m breed, wat dus vrij ruim ge-
noemd mag worden. Standaard worden comfortabele vaste stoelen in-
gebouwd, maar optioneel zijn elektrisch verstelbare stoelen leverbaar.
achter deze stoelen is een bagageruimte met een maximale inhoud van
20 kg.
alle schakelaars zijn makkelijk bereikbaar vanuit beide stoelen, en aange-
zien het vliegtuig is voorzien van dubbele besturing, is het dus ook ge-
schikt voor opleiding en training. De Irbis is uitsluitend leverbaar met een
staartwiel. tegen meerprijs kunnen elektrisch verstelbare stoelen, dubbe-
le remmen en verstelbare pedalen worden ingebouwd. Eveneens optio-
neel is de ballistische reddingsparachute. Het vliegtuig is gecertificeerd
voor het slepen van zweefvliegtuigen.
‘Stoer’
Wie deze basisversie te ‘braaf’ vindt en dus liever een ‘stoer’ model
wenst, kan opteren voor de StOL-versie die in zowel ULm- als LSa-versie
wordt verkocht. Dit vliegtuig is geschikt voor motoren van 120 tot 180
pk. Dit betekent concreet dat de klant de keuze heeft tussen een rotax
912 (100 pk), een rotax 915 (140 pk) of een Lycoming O-320 of
O-360. Bovendien is het landingsgestel op dit model voorzien van hy-
draulische schokdempers en wordt het geleverd met bushwielen. Opties
die op de basisversie beschikbaar zijn, zijn uiteraard ook voor de StOL-
variant verkrijgbaar. Daarenboven kan de klant tegen meerprijs zijn eigen
avionica-set samenstellen. De StOL-versie mag ook gebruikt worden
voor het opslepen van zweefvliegtuigen. Over de prijs wordt door de fa-
brikant weinig medegedeeld, mogelijk omdat de klant zijn toestel kan
personaliseren met tal van opties. De productie van het vliegtuig is be-
perkt. Kubicek is slechts een kleine fabrikant, en bovendien wordt ook
nog steeds de ‘Scout’ verkocht.
Kubicek uit het Tsjechische Brno kennen we van de eerder op de markt gebrachte Scout. Met de Irbis
presenteert de Tsjechische fabrikant een leuke tweezitter met een ‘bush-look’. Om een zo breed mogelijk
publiek aan te trekken worden verschillende varianten van het ontwerp aangeboden.
Bijschrift
KubiceK irbiS
TypeBeSchrIjvIng Door: Jozef mols
??
? ?
KubiceK irbiS baSic uLM en
LSa in het Kort
Aantal plaatsen 2
Motor rotax 912, 80 pk
Spanwijdte 8,3 m/9 m
Lengte 6,48 m
MTOW 450/600 kg
nuttige lading tot maximaal 270 kg
Tankinhoud 80 l
vne 245 km/h
Kruissnelheid 200 km/h
Overtreksnelheid 81 km/h
Overtreksnelheid landingsconfiguratie
72 km/h
Klimvermogen 5 m/sec
Maximale belasting +4/-2g
Internet kubicekaircraft.cz
??
??
44_kubicekirbis.indd 44 15-02-21 16:48