PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 43
lang duurt of, anders gezegd, wanneer er te veel gasbellen worden aange-
voerd, zal de vlotterkamer leegraken doordat de motor daaraan trekt met
het gevolg dat de motor gaat stotteren of zelfs zal afslaan.
Hevelwerking
In een leiding kunnen we brandstof hevelen, of anders uitgelegd: we
kunnen brandstof van het ene vat in een ander brengen en daarbij de
slang zelfs fors omhooghouden zodat brandstof omhoog moet en aan
de andere kant weer omlaaggaat. als hier geen lucht in de leiding komt,
kunnen we de brandstof perfect van het ene vat naar het andere bren-
gen. maar als we de leiding even lucht laten happen, zal die hevelwer-
king stoppen. Een drukloos brandstofsysteem kan dat niet heel goed
voorkomen.
Bij een inspuitsysteem kan het nog veel ernstiger gevolgen hebben om-
dat hier meer met kleppen, veren en druk gewerkt wordt. Op voorhand
is vaak niet te zeggen wat er gebeurt, maar het is niet ondenkbeeldig
dat een inspuitnozzle niet opengaat waardoor de motor ook stopt.
remedie?
Bij een experimental wel, bij een gecertificeerd vliegtuig doe je het met
wat toegestaan is. maar de bouwer van een experimental mag alles
doen om dit fenomeen de kop in te drukken. Wanneer het brandstofsys-
teem in zijn geheel onder druk gezet wordt, is het hele systeem minder
gevoelig geworden voor vapour lock, immers de druk neemt toe waar-
door het kookpunt stijgt. Dat kan door de brandstof-opvoerpomp(en) in
de tank te monteren. Ook elektrische pompen kunnen in de tank ge-
monteerd worden. Dat er dan een stroomleiding de tank in moet, is niet
erg want benzine geleidt geen elektriciteit. Het voordeel is dan wel dat
het benzinesysteem geheel onder druk komt te staan. Dat is al een ver-
beterpunt. als er dan toch een gasbel ontstaat in het systeem, zal de
pomp in de tank het belletje onder druk kunnen verplaatsen naar de
carburateur of het inspuitsysteem. Er zal niet gauw een ‘slot’ ontstaan
door een luchtbel.
Een ander voordeel is dat een systeem dat onder druk staat, heel goed
laat zien waar een mogelijk lek aanwezig is. In een drukloos systeem
wordt dat lastig en kan er zelfs bij een mogelijk lek lucht aangezogen
worden. Dat heeft hetzelfde effect als vapour lock, maar is een pro-
bleem van een heel andere orde. Zowel lucht aanzuigen als benzine
lekken moet je niet willen toestaan. Het is fout en mOEt opgelost wor-
den. Benzine is nou eenmaal te duur om weg te laten lekken en brandt
bovendien. Ook dat wil je onder de motorkap niet zien.
Overslagventiel
Een nog betere manier is ervoor zorgen dat bij de behaalde maximale
druk het systeem niet stopt met pompen maar dat er dan een overslag-
ventiel opengaat waardoor het brandstofsysteem gaat spoelen. Daarbij zal
de ‘warme brandstof’, inclusief gasbellen, weer terugstromen naar de tank.
Daarmee is men verzekerd van een goed gevuld brandstofleidingsysteem.
Gelukkig is aan dit probleem dus iets te doen. Het blijkt maar weer, een
experimental is zo gek nog niet.
Bijschrift
??
? ?
??
??
42-43_experimental.indd 43 16-02-21 10:11