Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 41
Hoe lang vlieg je al?
“Nog niet zo lang. Na ruim tien jaren als projectontwikkelaar
in China gewerkt te hebben ben ik sinds 2015 terug in Ne-
derland en moest na een leven in die 24/7-maatschappij
echt weer wennen aan vrije tijd. Ik was altijd al geïnteres-
seerd in vliegen, nam vroeger ook al eens een proefles,
maar dacht telkens: stel dat ik het brevet haal, wat doé ik er
dan mee? Het vooruitzicht op standaardvluchtjes van a naar
B deed me dan steeds van verdere actie afzien. maar dit
keer was het anders! Ik had de wereld van aerobatics ont-
dekt en dát was wat ik zou gaan doen! En de PPL-cursus?
Daar ben ik vervolgens hier bij Vliegschool Hilversum door-
heen gevlogen! In 2018 had ik het brevet in de zak.”
Waarom deze Laverda?
“Het kopen van een vliegtuig was die eerste tijd nog niet
eens aan de orde. aerobatics vliegen vergde immers een
aparte rating en trainen daarvoor doe je voorlopig in speci-
fieke lestoestellen. maar op een dag – het was inmiddels
2019 – liep ik bij Vliegschool Hilversum letterlijk tegen deze
Laverda aan, die daar voor inspectie stond. Ik was als door
de bliksem getroffen: wát een vliegtuig! En hij bleek nog te
koop, ook. Ik werd wel meteen gewaarschuwd voor het feit
dat ‘een F-16 gemakkelijker te vliegen was’. En ‘dat je zo’n
vliegtuig wel echt moet aankunnen’. En daar ‘veel tijd in
moet steken’. Voor mij juist extra signalen dat ik hem moést
hebben! Zo gezegd, zo gedaan.”
En? Hoe voelde de Laverda? Als een F-16?
“Die eerste vlucht werd ik vergezeld door ad Segers van
Vliegschool Hilversum. als voormalig Luchtmachtpiloot op
Starfighters en F-16’s natuurlijk de aangewezen persoon
om mij te begeleiden. ad liet me meteen de nodige acro-
batiek zien. al of niet ondersteboven vliegend. Onvergete-
lijk. Extra hunkering om het allemaal zelf te kunnen…!”
Hoeveel vlieg je inmiddels per jaar?
“Zo’n 70 tot 100 uren. Of meer. maar de coronacrisis ver-
hindert de laatste tijd toch wel een vrijelijk soort vliegen.”
Wat vind je speciaal mooi aan de Laverda?
“Dat het uiterlijk met die extra lage Nustrini-kap net zo
scherp en gestroomlijnd toont, als dat het snelheid en
weerbaarheid belooft. De wetenschap dat de machine dat
qua sportieve mogelijkheden ook echt waarmaakt. Ik verge-
lijk hem graag met zo’n vintage-Ferrari racewagen, waarmee
nog steeds bikkelhard geracet wordt.”
Wat is tot nu toe je mooiste belevenis met de Falco?
“Dat was bij stralend helder weer het draaien van mijn eer-
ste solo-uitgevoerde loopings en rolls hoog boven de hei-
develden van austerlitz. Zoooo ontzettend gaaf!”
De akeligste?
“Vanaf texel terugvliegend naar EHHV het precies in het midden
van de corridor boven water gaan stotteren en zelfs afslaan van
de motor. Direct de neus naar beneden gedrukt, waardoor de
propeller hopelijk de motor zou ‘aandraaien’. Dat lukte. Nader-
hand bleek het veroorzaakt te zijn door het spreekwoordelijke
‘propje in de carburatie’. Echt niet grappig zoiets…”
Hoe ziet de toekomst eruit? Nog speciale wensen?
“absoluut! tochten maken met de Laverda. En natuurlijk ae-
robatics vliegen. Sterker nog: ik ben inmiddels in de leer bij
Hendrik Jan van Overvest, ook weer zo’n crack, omdat ik wil
meedoen aan het Kampioenschap aerobatics. Vooralsnog
in de laagste clubklasse, maar hóógvliegen zal ik!”
Mijn eigen vliegtuig Door: David Bakels
De Falco laverDa F.8l Iv van Joost vahstal
“een F-16
vliegt
gemakke-
lijker”
als aan de grond genageld sta je bij de aanblik
van de laverda F.8l Iv. eén en al vlijmscherpe,
flitsende vliegkracht. het toestel blijkt eigen-
dom te zijn van Joost vahstal (49), die zelf ook
opgetogen is over zijn vliegtuig en daarom maar
al te graag bereid is om die blijdschap met ons
te delen.
De laatste Laverda
‘laverda’: vanaf de jaren vijftig tot de jaren negentig van de vorige eeuw synoniem
aan ‘s werelds snelste motorfietsen, hoewel de kernactiviteiten van het noord-ita-
liaanse bedrijf uit de fabricage van landbouwmachines bestond. Deze soort ‘paral-
lelle diversiteit’ was overigens usance bij veel italiaanse constructiefirma’s. Denk
aan Aermacchi (behalve vliegtuigen ook motorfietsen), lamborghini (tractoren,
shovels en supersportauto’s), FiAt (auto’s en vliegtuigen). Hoewel ijskastenfabri-
kant iSO daar met sportauto’s dan vanaf week. De laverda Falco F.8l iv in dit ver-
haal is er een van de laatste serie van 76 stuks zoals die in 1968 werden ge-
bouwd. Sterker nog: dit is het allerlaatste laverda-vliegtuig ooit gebouwd.
41_eigenvliegtuig.indd 41 15-02-21 15:54