38 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
In the PIcture Door: ruud Vos – Foto’s: airbus Helicopters
airbus HelicoPters H160
in Het kort
Inzittenden 2 piloten, tot 12 passagiers
Motoren Safran Arano 1A, 1.280 pk elk
Lengte 14 m
hoogte 4 m
rotordiameter 13,4 m
Leeggewicht 4.240 kg
tankinhoud 1.120 kg
nuttige lading tot 2.000 kg
MtOW 5.670-6.050 kg
Vne 170 kts (315 km/h)
Kruissnelheid 138 kts (255 km/h)
Klimsnelheid 1.750 ft/min (8,9 m/sec)
Vliegbereik 475 nm (880 km)
hoverplafond IGe 9.500 ft (2.895 m)
Dienstplafond 20.000 ft (5.900 m)
Max. vliegduur 4:30 u
ken na bestelling geleverd worden. De fabrikant maakt daarvoor gebruik
van de vestiging in het Spaanse albacete waar rompcomponenten wor-
den geïntegreerd met de in het Duitse Donauwörth gebouwde rompen.
airbus Helicopters voorziet voor de productievarianten een vliegbereik
van 120 nm (ruim 220 km) bij twaalf passagiers en een bereik van 475
nm (850 km) wanneer sprake is van een Sar-versie. Gesproken wordt
daarbij over een kruissnelheid van 138 kts (255 km/h).
Varianten
De H160 is leverbaar in verschillende varianten waaronder een ambu-
lance-uitvoering en een voor nieuwsdoeleinden in te zetten versie. Grote
civiele klanten zijn Babcock (>10) en leasemaatschappij milestone avia-
tion (6) die beide een ambulance-uitvoering bestelden.
Ook is het toestel als airbus Corporate Helicopters (aCH) H160 lever-
baar met een door het Britse Pegasus Design ontworpen VIP-interieur.
Van deze variant zijn er inmiddels twintig besteld door klanten in ten
minste negen landen wereldwijd.
Daarnaast worden uit de H160 militaire en overheidsuitvoeringen afge-
leid. De fabrikant biedt de helikopter hier aan als H160m ‘Guépard’
(Cheeta). Binnen het Franse Joint Light Helicopter (Hélicoptère Interar-
mées Léger; HIL) programma viel in 2017 al de keus op de H160m die
nu vanaf 2026 geleverd zal gaan worden. Ook komt er een marinevari-
ant waarvan inmiddels vier besteld zijn om vanaf 2022 verouderde al-
ouette III’s te vervangen die nu nog worden ingezet voor Search and
rescue (Sar) missies. Bij deze order zijn naast airbus Helicopters ook
Babcock en Safran Helicopter Engines betrokken. Uiteindelijk zal de
Franse militaire behoefte goed zijn voor zo’n 169 H160-varianten voor
de landmacht (80), luchtmacht (40) en marine (4+49). ander over-
heidsklanten zijn de Franse Gendarmerie Nationale (10) en de Spaanse
Guardia Civil (4)
Helionix suite. Blue Edge rotorbladen. Licht gekantelde Fenestron.
H160m Cheeta.
35-36-37-38_inthepictureh160.indd 38 16-02-21 10:06