PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 35
In the PIcture Door: ruud Vos – Foto’s: airbus Helicopters
De Airbus helicopters h160 duikt voor het eerst op in het voorjaar van 2015 als tijdens de heli-expo van
dat jaar de tweemotorige X4 wordt voorgesteld. De helikopter krijgt een intrekbaar landingsgestel en
wordt aangeboden in de gewichtsklasse van 4,5 tot 7 ton onder de typeaanduiding h160 met plek voor
maximaal twaalf passagiers.
In het nieuwe model met composiet romp zijn 68 gepatenteerde onder-
delen verwerkt waaronder Helonix-vluchtverloopprotectie. Bijzonder zijn
de vijf Blue Edge hoofdrotorbladen. Deze moeten Blade Vortex Interacti-
on (BVI) verminderen en daardoor minder geluid genereren dan de tra-
ditionele bladen. Nieuw is ook de aangepaste Fenestron-staartrotor die
twaalf graden is gekanteld. aan de achterzijde van de romp zijn kleine
vleugels geplaatst die moeten bijdragen aan een stabieler vluchtverloop.
Vergeleken met de agustaWestland aW139 zou de H160 dankzij effici-
ente Safran arano 1a turboshaft-motoren vijftien tot twintig procent min-
der brandstof moeten gaan verbruiken. Ook zou de CO2-uitstoot tot
twintig procent per passagier lager uit gaan vallen.
Vliegklaar
Het publiek krijgt tijdens de Heli-Expo 2015 een mock-up te zien, maar
achter de schermen is de nieuwe helikopter al bijna vliegklaar. Want op
13 juni van dat jaar wordt voor het eerst veertig minuten in grondeffect
gevlogen om alle systemen en het vlieggedrag van de helikopter te
checken. Vier dagen later wordt tijdens een tweede vlucht snelheid ge-
maakt waarbij 135 kts (250 km/h) wordt opgetekend. Nadien worden
nog eens twee prototypes en een eerste serietoestel ingezet tijdens een
meer dan 1.500 uur omvattend certificatietraject. Ook worden hiervoor
twee statische prototypes gebruikt. alles is erop gericht het toestel in
2018 op de markt te brengen, maar dat lukt niet helemaal. De tweemo-
torige ‘multi-role’ H160 wordt uitendelijk op 1 juli 2020 gecertificeerd
door de European Union aviation Safety agency (EaSa) waarna de eer-
ste leveringen zouden kunnen beginnen aan launch customer Babcock.
Productie
Door het productieproces vanaf 2018 te stroomlijnen, kan een nieuwe
H160 in veertig werkdagen worden geassembleerd en binnen 24 we-
airbus HelicoPters H160
Bijschrift
??
? ?
??
??
35-36-37-38_inthepictureh160.indd 35 16-02-21 10:06