34 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2021
Voor de M-variant zijn nieuwe staart- en hoofdrotorbladen ontwikkeld
met verbeterde aerodynamica. Het gebruik ervan vergroot volgens de fa-
brikant de manoeuvreerbaarheid en verbetert het passagierscomfort
omdat het geluidsniveau in de cabine vermindert. Het gebruik van nieu-
we bladen zal ook de maximale start- en landingshoogte, kruissnelheid,
dynamisch plafond en startgewicht verhogen. In 2021 moet de auto
worden uitgerust met een nieuw anti-ijsafzettingssysteem en een drieka-
naals automatische piloot voor automatisch vliegen.
LICHTER
Het aandeel composietmaterialen in de constructie is met 15% verhoogd
tot 35%, waardoor het gewicht van de helikopter kon worden verminderd
en de vliegeigenschappen zijn verbeterd. In 2021 zal tevens een autopilot
(drie assen) worden ingebouwd terwijl de rotorbladen een nieuw anti-icing-
systeem krijgen. De certifi ceringstests van de Ansat-M en de eerste leverin-
gen zijn gepland voor eind 2021 met Polar Airlines als launch customer die
er zeven bestelde. Vergeleken met haar voorgangster heeft de Ansat-M een
verbeterd brandstofsysteem met grotere tank, waardoor het vliegbereik kan
worden opgekrikt van 505 naar 800 km. Daarnaast is de avionica op een
nog hoger plan getild voor toekomstige instrumentvluchten.
EXPORT
De Ansat is voorzien van een autopilot en mag onder IFR-omstandighe-
den ingezet worden. De tegenwoordig gecertifi ceerde versie heeft een
maximaal startgewicht van 3.600 kg. Helikopterconglomeraat Russian
Helicopters denkt daarom met de helikopter goede kansen te maken
op de internationale markt. Tot op heden zijn meer dan 90 Ansat-heli-
kopters overgedragen aan Russische klanten, waarvan ongeveer veertig
in ambulance-uitvoering. Recent werden met de helikopter ook in Mexi-
co de eerste certifi catietests uitgevoerd terwijl een eerste exportexem-
plaar naar Bosnië-Herzegovina werd overgevlogen. De exportversie van
de Ansat heeft twee Pratt & Whitney PW207K turboshaft-motoren, die
elk 561 pk continu leveren en 630 pk tijdens de start. Het toestel biedt
plaats aan zeven personen, haalt een kruissnelheid van 280 km/h bij
een vliegbereik van 635 km. De maximale vlieghoogte bedraagt
5.700 m.
UEC-KLIMOV
De Russische United Engine Corporation heeft motorproducent
UEC-Klimov opdracht gegeven een nieuwe helikoptermotor te ontwik-
kelen voor de Kamov Ka-226T, Ansat-M en VTR-500 helikopters.
Deze motor, de VK-650V, wordt momenteel in Sint-Petersburg getest.
De lichtgewicht turboshaft bestaat voor twaalf procent uit 3D-geprinte
onderdelen, en gaat 650 pk take-offvermogen leveren. Het typecerti-
fi caat voor de VK-650V zal naar verwachting in 2023 worden
behaald, waarna de motor ook beschikbaar komt voor andere Franse
Safran Arrius 2F1 of 2G1 aangedreven helikopters dan de
Ka-226T.
De Russische helikopterfabrikant Kazan heeft meerdere upgrades doorgevoerd bij de tweemotorige
lichte multifunctionele Ansat-helikopter. Na een eerste succesvol verlopen testvlucht eind december
2020 zal het model in 2021 als Ansat-M op de markt komen.
Bijschrift
KAZAN ANSAT-M
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Kazan
??
? ?
??
??
34_ansat.indd 34 15-02-21 13:43