Pagina 32 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

32 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
Die upgrade werd echter niet uitsluitend naar eigen inzicht uitgevoerd.
Door goed naar de vele honderden gebruikers te luisteren, kon de fabri-
kant zich een beeld vormen van de wensenlijstjes en vervolgens een
vertaalslag maken. Daarbij is nagedacht over details. Dat is bijvoorbeeld
te zien bij de vliegtuigtrap. De onderste trede staat dichter bij de grond,
terwijl de traptreden nu verlicht worden en een trapleuning is aange-
bracht.
Ook werd de wens voor een krachtige mediaserver gehonoreerd. De
aanwezigheid hiervan maakt niet alleen het beluisteren van Xm satel-
lietradio mogelijk, maar ook het bekijken van vooraf opgeslagen films of
podcasts. In het verlengde daarvan werd in iedere stoel een USB-aan-
sluiting ingebouwd. Iedere passagier kan met zijn eigen smartphone zelf
zaken als temperatuur, lichtsterkte en temperatuur regelen.
Om extra bagageruimte te genereren kunnen (optioneel) de rugleunin-
gen van een aantal stoelen worden platgelegd zodat daarop ook zaken
vervoerd kunnen worden.
Coolview SkylightS
Ook aan de inwendige mens werd gedacht: direct achter de cockpit is
nu een ‘refreshment Center’ ingebouwd met daarin ruimte voor snacks,
drinken en ijs. Wie onderweg echte koffie wil, moet als optie een stek-
kerdoos aanschaffen om een koffiezetter aan te kunnen sluiten. achter
in de cabine is een echte noviteit te vinden. In dat gedeelte bevindt zich
een wastafel met toilet met daarboven twee ‘Coolview Skylights’ raam-
pjes in het dak voor extra daglichttoetreding. Om te voorkomen dat het
te warm wordt in de cabine, zijn deze mat uitgevoerd.
FriSSe luCht
Een Fresh air System zorgt voor continue luchtverversing. Lucht van bui-
ten wordt daarbij via de motoren naar de cabine geleid. Voorafgaand
aan cabinetoetreding wordt deze lucht gecomprimeerd en verhit waar-
door pathogenen worden gedood. De op deze manier behandelde lucht
wordt vervolgens gekoeld en aan de voorzijde in de cabine gebracht om
deze vervolgens aan de achterzijde weer te verlaten (Cessna meldde
overigens vrijwel gelijktijdig bij de introductie van de CJ4 Gen2 de mo-
gelijkheid in bestaande Citations en King airs het aviation Clean air cabi-
ne-ionisatiesysteem in te bouwen. Bij dit aCa worden met behulp van
plasma niet alleen korte metten gemaakt met geurtjes, maar ook met
bacteriën en virussen als COVID-19).
CoCkpit
De cockpit werd tevens aangepast aan de laatste stand van technologi-
sche zaken. Piloten wacht een Collins aerospace Pro Line avionica suite
met onder meer een door Collins ontwikkelde 3112 multiscan-weerra-
dar waarmee voorliggend weer op de korte, middellange en lange af-
stand bekeken kan worden. Ongeacht de hoogte of afstand kunnen
hierdoor besluiten worden genomen om potentieel gevaarlijk weer en
turbulentie te omzeilen. andere veiligheid verhogende zaken zijn tCaS II
Textron Aviation heeft begin februari 2021 de vernieuwde Cessna Citation CJ4 Gen2 voorgesteld. Het
toestel borduurt voort op de CJ4 (525C) die in 2008 voor het eerst vloog en in 2010 gecertificeerd werd.
Sindsdien verlieten 320 zakenjets van dit type de fabriek in Wichita waarna de fabrikant de tijd rijp achtte
om met name het interieur grondig te moderniseren.
CeSSna Citation CJ4 gen2
STATuSreporT Door: ruud Vos – Foto’s: textron aviation
32-33_citationcj4.indd 32 16-02-21 09:59