Pagina 31 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 31
Helicopters met klanten uit de offshore-industrie, onshore transportvluch-
ten, milieu-inspectiediensten en verschillende overheden. men verzorgt
evengoed ook foto- en rondvluchten en tevens vlieglessen en -trainingen.
En natuurlijk verricht Heli Holland ook onderhoud. aan de eigen vloot,
maar ook aan helikopters van – ook weer buitenlandse – klanten.
moeILIjke omstandIgheden
Helikoptervliegen is eigenlijk de Formule 1 van de luchtvaart. Vliegen
met een ‘wentelwiek’ vergt vanwege de complexe besturingen en om-
gang met grote vermogens uit turbines een grote alertheid en behendig-
heid. En omdat er vrijwel altijd sprake is van serieuze – precaire – vlieg-
doelen en omstandigheden is opperste vliegmanschap vereist.
En dan over helikoptertechniek. Geen vleugels met conventionele flight-
controls, maar de draaiende wieken van een rotor die al naar gelang de
verstelcommando’s van de piloot een alsmaar te variëren vleugellichaam
vormen, waarmee alles gedaan moet worden. Onder vaak moeilijke tot
onwaarschijnlijke omstandigheden.
groVere krachten
Van der Haring: “realiseer je allereerst dat een helikopter hoofdzakelijk
uit een cabine, een motor en een rotor bestaat. Onder veelal minimale
cowlings. Geen vleugels, zoals bij een vliegtuig. En verder dat bij een he-
likopter alles beweeglijk is. Los zit. Bij een vliegtuig zit juist alles vast. En
omdat een helikopter ook weer in tegenstelling tot een vliegtuig van
zichzelf instabiel is, concentreert het onderhoud zich vooral op het con-
troleren van en werken aan al die bewegende delen die te maken heb-
ben met het bereiken van stabiliteit en de besturing. Kom mee, naar de
hangar. Laat ik het zien.”
Daar staan ze: de helikopters. reusachtig zijn ze. Vier of vijf staan er, om
en om stijf naast elkaar geparkeerd. De vele open en bloot zichtbare
componenten en bijdragend aan hun ‘woeste’ uiterlijk. toch wordt je blik
steeds naar de turbines getrokken: ze liggen in feite boven op en anders
pal achter de cabines. monsterlijk indrukwekkend.
‘reuzen-zeekrab’
“Dit is zo’n bewegend deel: de rotorkop”, zegt Van der Haring. “Feitelijk
het hart van elke helikopter. Via dit onderdeel worden de rotorbladen tij-
dens de vlucht om alle drie de assen verdraaid, terwijl het geheel ook
nog omhoog, omlaag, voor- en achterwaarts en ook zijwaarts gekanteld
kan worden voor elke gewenste vluchtbeweging. Hij staat bloot aan gro-
te belastingen, ook al omdat hij met al die verschillende bewegende de-
len onbeschermd in weer en wind functioneert. Deze rotorkop is bij-
voorbeeld van een helikopter die de afgelopen periode veel boven zee
heeft gewerkt en daarom veel zout voor z’n kiezen kreeg. We maken de-
ze rotorkop helemaal schoon, inspecteren en testen hem, en monteren
alles corrosiebestendig – plekjes en kleine krasjes netjes bijgewerkt – te-
rug. a propos schoonmaken: dat is iets dat we bij elke helikopter trou-
wens na elke vlucht boven zee doen voordat hij de hangar ingaat. alles.
Helemaal. Dus ook de turbine en compressor. En wel met speciaal ge-
demineraliseerd water.”
best gesorteerde magazIjn
Van der Haring, wijzend op een turbine waaraan gewerkt wordt: “We re-
viseren hier amerikaanse helikoptermotoren. Werken aan de techniek
van turbines luistert heel nauw; je kunt wel stellen dat het techniek op
het hoogste niveau betreft. Ook weer anders dan bij vliegtuigen is dat
de kosten alles tussen anderhalve en vijf ton kan belopen. Bovendien is
dit een van de best gesorteerde magazijnen van Europa. alles hebben
we: onderstellen, rotorbladen, turbinemotoren. Stel je bijvoorbeeld eens
voor dat je een meeuw door je voorraam krijgt, dat kan ook boven zee
gebeuren, dan sta je wel vier dagen aan de grond als je geen vervan-
gende ruit op voorraad hebt!”
Of Van der Haring zelf nog vliegt? “Nee, niet meer. Hoeft ook niet, hoor.
Ik heb echt alles gedaan en meegemaakt wat maar met helikopters mo-
gelijk is. Ook weer niet te vergelijken met het vliegen met vliegtuigen.
Dat vond ik tijdens m’n opleiding trouwens al niks; je zit je eigenlijk ge-
woon de hele tijd rot te vervelen…”
Bijschrift
rosa van der Lem controleert en reinigt een kabelboom.
technicus arjen Hilger checkt een turbine.
Van der Haring bij een ‘reuzen-zeekrab’.
??
? ?
??
??
30-31_dehangaar.indd 31 16-02-21 09:55