Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 29
informeel contact met onze klanten en leveranciers. We zijn een relatief
jong team met 75 mensen in dienst wereldwijd met een gemiddelde
leeftijd van 36 jaar. Wij hebben geen hoge omloopsnelheid van het per-
soneel. Dat straalt uit op onze klanten en leveranciers.”
roTeren
tDa heeft eigen panden over de hele wereld. In amsterdam, Londen,
miami en Singapore waardoor zij alle hoeken van de wereld kunnen be-
dienen. “Wij hebben fysieke kantoren en opslagruimtes die ons eigen
vastgoed zijn”, vervolgt marcus. “Daarmee gaan we een stap verder qua
duurzaamheid. We zijn elke week wel bezig met een duurzaamheids-
aspect in een van de locaties. Dat zijn zonnepanelen, warmtebronnen,
isolatie, ledverlichting, noem maar op.” Over duurzaamheid van de le-
venscycli van vliegtuigen zijn de meningen verdeeld. “Dit is wat discuta-
bel, aan de ene kant zijn het niet de jongste vliegtuigen, maar aan de
andere kant willen wij natuurlijk wel dat onderdelen zoveel mogelijk blij-
ven roteren en niet op de schroothoop belanden.”
omloopsnelheiD
Vliegtuigen moeten niet te lang aan de grond staan, want dat kost geld.
“Wij hebben voorraad liggen in de locaties rond de wereld. amsterdam
is heel handig omdat we Frankfurt, Londen, Parijs vanuit hier kunnen be-
dienen. Het ligt centraal. De tijd dat wij iets bij de klant kunnen krijgen is
erg kort. Het leeuwendeel van de onderdelen is gecertificeerd en lucht-
waardig op voorraad. We investeren daar veel in zodat we meteen op
de vraag kunnen inspringen. Soms hebben we taxi’s die dezelfde dag
nog naar Luik moeten rijden of naar Zaventem of Brussel of koeriers die
naar Hamburg moeten. De kwaliteit van de onderdelen willen wij waar-
borgen door zoveel mogelijk strenge controles uit te voeren. Of dit nou
inpandig is of niet. Iedereen is daarin opgeleid en getraind. We zijn on-
der andere volgens de hoogste standaard ISO gecertificeerd.”
WAke-upcAll
Het jaar 2020 wil hij zo snel mogelijk achter zich laten en met frisse
moed de toekomst tegemoetgaan. Voor de komende jaren is hij hoop-
vol: “Wij hebben sinds oktober een Japans beursgenoteerd bedrijf als
partner aan boord gekregen. Dat is een van de grootste trading houses
van Japan en daar doen we nu zo’n zeven à acht jaar zaken mee. Nu
hebben we, na een lange due diligence-periode en corona, hen als part-
ner weten te verwelkomen. We willen daarmee de business op meerde-
re vlakken uitbreiden. Het is nu als partners van elkaar meerdere takken
aansporen en de business een boost geven. We willen de klant ontzor-
gen. We moeten een uitgebreider servicepakket gaan aanbieden. Dat is
ook hoe ik de toekomst zie, met het doorgroeien waar we druk mee be-
zig waren.” Corona is in zekere zin ook een wake-upcall geweest voor
hem en zijn organisatie. “Eigenlijk is corona voor mij, ik wil niet zeggen
een pas op de plaats, maar je krijgt wel wat meer perspectief. Je ziet dat
processen meer gestroomlijnd kunnen worden. We hebben dingen kun-
nen doen waar we nooit aan toe zijn gekomen. En misschien ging het
voor bepaalde partijen wel te hard. Geld klotste tegen de plinten en ie-
dereen kon eenvoudig aan geld komen. Dat is makkelijk in een tijd dat
het goed gaat totdat er een tegenslag dreigt. Gelukkig zijn wij in grote
mate zelfstandig en zelfvoorzienend. Dat is iets waardoor wij tijdens de
pandemie nog konden slapen ’s nachts. Ik wil gewoon op een gezonde
voet verder en dat we nog steeds tot de wereldtop behoren.”
Bijschrift
Julian marcus.tDa Design wil airlines ‘ontzorgen’.
??
? ?
??
??
28-29_teardownaviation.indd 29 16-02-21 09:52