Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 27
Luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met omzetverliezen en nog
steeds staan veel vliegtuigen aan de grond. Een onlangs gepubliceerd
rapport over draagvlak voor luchtvaart in Nederland van onderzoeksbu-
reau motivaction maakt het voor de sector niet makkelijker. Bijna de helft
van de Nederlanders wil dat het aantal vluchten na de coronacrisis af-
neemt ten opzichte van voor deze crisis. Het roept de vraag op of er
überhaupt nog wel toekomst is voor luchtvaart in ons land. Grote zorgen
en onzekerheden bij duizenden gezinnen die er voor hun inkomen di-
rect of indirect afhankelijk van zijn.
De Nederlandse luchtvaart zit al langer in zwaar weer. Het politieke de-
bat hierover verschuift naar de flanken: linkse partijen sturen aan op
krimp, rechtse partijen tonen zich voorstander van steeds meer vliegbe-
wegingen. Polarisatie tussen voor- en tegenstanders van vliegen lijkt gro-
ter en groter te worden. En dat helpt niemand. Bovendien hebben we te
maken met opwarming van de aarde en stikstofproblematiek. De bijdra-
ge van de Nederlandse luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot ligt de laat-
ste jaren rond de 6 procent. De totale bijdrage aan stikstofuitstoot van
de luchtvaart ligt volgens de adviescommissie-remkes tussen de 0,7 en
1,1 procent. En ja, alle sectoren, ook de luchtvaart, moeten een bijdrage
leveren aan vermindering.
Het roer moet dus om. De tijd van onvoorwaardelijke en ongeremde
groei is echt voorbij. tegelijkertijd moeten we ook het belang van de
luchtvaartsector voor de economie en werkgelegenheid blijven zien.
Juist in een tijd waarin de economie flinke klappen krijgt, moeten we de
sector niet de nek omdraaien met ondoordachte maatregelen. Wat vóór
de sector pleit, is dat uit het eerdergenoemde draagvlakonderzoek even-
eens blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders positief
tegenover het verduurzamen van de vliegindustrie staat.
Er liggen kansen om de luchtvaart via innovaties stiller, schoner en
zuiniger te maken. Die moeten we grijpen, zodat het vliegtuig een
serieus vervoermiddel kan blijven. Uit een rapport van royal Hasko-
ningDHV in opdracht van Natuur & milieu blijkt dat het potentieel voor
emissiereductie met name in de techniek ligt. tussen nu en 2050
kunnen hybride-elektrisch vliegen (8 procent), biobrandstoffen (26 pro-
cent) en andere duurzame brandstoffen, zoals synthetische kerosine
(63 procent) uitkomst bieden. Groot voordeel van de twee laatstge-
noemde oplossingen: het kan in bestaande vliegtuigen worden gebruikt.
maar die kansen verzilveren is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt
Reizen is een groot goed. in een kort tijdsbestek
lange afstanden kunnen overbruggen brengt men-
sen welvaart, helpt problemen oplossen en geeft
veel geluk. internationale verbondenheid is van
belang voor de Nederlandse welvaart. Maar de
coronacrisis heeft ook de vervoerssector hard
geraakt, en de luchtvaart in het bijzonder.
Bijschrift
maaK luchtvaart Klaar voor de toeKomst
iNgezONDeN Door: mustafa amhaouch
??
? ?
??
??
om minder moralisme en meer om daadkracht en een gevoel van urgen-
tie. Voer daarom een Europese bijmengverplichting van die duurzame
brandstoffen in en investeer in meerjarige innovatieprogramma’s.
De kans is groot dat het vliegverkeer na de coronatijd zal toenemen. En
nog altijd staan maatschappijen in de rij om op Schiphol te mogen vlie-
gen: er is een wachtlijst van 25.000 aanvragen voor slots. maar in plaats
van groei naar de toegekende 540.000 vluchten, is het toch beter om
de 500.000 vluchten die Schiphol nu af mag handelen langer te hand-
haven. In de tussentijd moeten er aantoonbare resultaten worden ge-
boekt als het gaat om duurzaamheid, innovatie en minder overlast. Dit
doet recht aan de vraag om vertrouwen van de directe omgeving.
Vliegen hoeft geen aflopende zaak te zijn. mits het zoveel mogelijk duur-
zaam wordt en met minder hinder. maak de luchtvaart klaar voor een
concurrerende en duurzame toekomst, met oog voor de omgeving. De
vervuilende stoomtrein heeft zich ook ontwikkeld. Waarom zou een
vliegtuig geen verdere ontwikkeling door kunnen maken?
Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid en woordvoerder luchtvaart voor
het CDA.
26-27_klmduurzaam.indd 27 16-02-21 09:38