Pagina 24 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

24 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
De EaSa stelde op 27 januari 2021 een definitieve luchtwaardigheids-
aanwijzing vast en heeft de luchtvaartautoriteiten in de afzonderlijke lid-
staten daarvan in kennis gesteld.
617 dagen
Ook de Britse Civil aviation authority gaf groen licht en volgde daarmee
de aanbeveling van de EaSa. De return to Service (rtS) mededeling
volgde kort nadat de Canadese luchtvaartautoriteit transport Canada de
vliegtuigen 20 januari 2021 vanaf 23:59 weer boven Canadees lucht-
ruim toestond. Op 18 november 2020 hief de amerikaanse Federal avi-
ation het vliegverbod voor de 737 maX 8 en maX 9 op, gevolgd door
de Braziliaanse luchtvaartautoriteit aNaC op 25 november. Voor Boeing
was deze airworthiness Directive van de Faa een belangrijke mijlpaal.
De fabrikant voerde daaraan voorafgaand naar eigen zeggen in twintig
maanden tijdens 1.350 vluchten ruim 4.400 testuren uit met een aan-
gepaste 737 maX.
De wereldwijde maX-vloot stond sinds maart 2019 aan de grond na
twee fatale ongelukken met vliegtuigen van Lion air en Ethiopian air-
lines, waarbij het mCaS als hoofdoorzaak werd aangewezen.
Op het moment dat het verbod werd opgeheven, had de volledige
737-luchtvloot op dat moment op de kop af 617 dagen aan de grond
had gestaan. Daarbij ging het om 450 nieuw gebouwde vliegtuigen en
387 inmiddels geleverde maX 8- en maX 9-varianten aan 56 luchtvaart-
maatschappijen wereldwijd.
aanpassingen
De Faa verlangde echter van Boeing dat de fabrikant nog diverse aan-
passingen door zou voeren. Daarnaast zouden piloten getraind moeten
worden en de luchtvaartmaatschappijen eerst achterstallig onderhoud
aan de vliegtuigen moeten uitvoeren. De fabrikant heeft met het oog op
dat laatste een speciale task force in het leven geroepen die 24/7 pa-
raat staat om bij te springen waar nodig. Gerekend wordt op een afleve-
ringsproces van ongeveer twee weken voor de nieuwe, opgeslagen
vliegtuigen.
Volgens de EaSa heeft het toestel na de nodige aanpassingen een hoog
genoeg veiligheidsniveau nu een tweede mCaS angle of attack (aoa)
sensor is ingebouwd. De EaSa baseerde dit advies mede op de in sep-
tember 2020 uitgevoerde testvluchten met een maX-prototype in Cana-
da. Een derde door de EaSa aanbevolen ‘synthetische’ aoa-sensor in de
neus van het vliegtuig zal door Boeing vanaf 2022 standaard in de 737
maX 10 worden ingebouwd.
TUi fly
In Nederland heeft tUI fly drie Boeings van dit type in gebruik. Zodra de
aanpassingen aan de vliegtuigen en de operationele procedures zijn
doorgevoerd, kan ook hier de Boeing 737 maX weer worden ingezet.
De ILt ziet daarbij toe op de juiste implementatie van deze maatregelen
zoals genoemd in de luchtwaardigheidsaanwijzing.
tUI zal allereerst, na goedkeuring van de ILt, een Operational readiness
Flight uitvoeren zonder passagiers. tUI heeft deze vlucht gepland in
maart 2021, die zal worden uitgevoerd na goedkeuring van de inspectie.
De uitvoering van deze vlucht komt overeen met een reguliere mainte-
nance Check Flight na groot onderhoud. De eerste commerciële vlucht
zal daarna gepland worden, rekening houdend met de ontwikkelingen
van de huidige epidemiologische situatie en de dan geldende reisadvie-
zen.
Het Nederlandse luchtruim is weer geopend voor Boeing-toestellen van het type 737 MAX 8 en MAX 9.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) besloot dat op 28 januari 2021 op advies van de Inspectie
Leefomgeving en Transport (ILT) en de European Union Aviation Safety Agency EASA.
Bijschrift
MaX wEEr wELkOm IN NEDErLaND
ONTWIkkELINgEN Door: ruud Vos – Foto: tUI fly
??
? ?
??
??
24_boeing737max8.indd 24 15-02-21 13:30