22 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2021
Otte is geboren en getogen in de Noord-Hollandse havenstad IJmuiden.
De keuze voor de luchtvaart was niet vanzelfsprekend, want hij komt uit
een horecafamilie. “Tsja, waar komt die passie vandaan. Toen ik voor het
eerst op vakantie ging met het vliegtuig, was het er. Ik denk dat ik zo zes
jaar oud was. Met Martinair in een oude DC-9 geloof ik dat het was. Ik
was verkocht en heb de stoelzakken leeggeroofd met alle veiligheids-
kaarten,” zegt hij lachend. “Alles waar iets met luchtvaart op stond,
moest verzameld worden. En uiteraard mocht er een kijkje in de cockpit
genomen worden. Ik kan je nog een mooie anekdote vertellen. Ik was
dus zes jaar oud en kwam uit een horecafamilie en ik wilde ook de ho-
reca in. Voorin had je de cockpit en toen mijn vader mij vroeg of ik die
wilde zien, dacht ik dat we naar de keuken van het vliegtuig gingen. Uit-
eindelijk zag ik twee heren zitten met gebronsde hoofden en een Ray-
Ban op hun neuzen die het vliegtuig aan het besturen waren. Ja, toen
was ik verkocht.”
RECHTENSTUDIE
Een logisch vervolg zou zijn dat hij, zodra het kon, de vliegopleiding zou
doen. Toch is hij na het atheneum eerst rechten gaan studeren aan de
UvA in Amsterdam. “Ik wilde eigenlijk gewoon gaan vliegen, maar dit
kostte heel veel geld. Mijn A2 heb ik gedaan met mijn krantenwijk. Het
was een tussenoplossing om uiteindelijk naar Amerika te gaan en de
vliegopleiding te doen.” Dat deed hij. “Voor de opleiding zat ik in New
Jersey en Florida en uiteindelijk ben ik gaan werken in New York.”
In Florida heeft Otte ook nog zijn instructeurspapieren behaald (Certifi ed
Flight Instructor). In New York gaf hij les in Cessna’s en Piper Warriors.
Op den duur kwamen daar de tweemotorige Seminole en Seneca bij.
En met de Cessna 310 heeft hij chartervluchten uitgevoerd. Na het ver-
lopen van de visa ging hij terug naar Nederland, naar de KLM Lucht-
vaartschool voor zijn B1. Na voor diverse luchtvaartmaatschappijen te
hebben gewerkt en met de Fokker 50, Airbus A320 en de MD11 te
hebben gevlogen, kwam hij bij Corendon terecht.
AOC
Er was destijds al een Turkse Corendon, maar nog geen Nederlandse. “Er
was nog iemand nodig die dit operationeel kon doen, dus het opzetten
van een Air Operator Certifi cate (AOC). Als MT-lid heb ik samen met Luc
van Diepen het operationele deel van Corendon Dutch Airlines neerge-
Een luchtvaartmaatschappij beginnen ten tijde van een pandemie. Een gewaagde uitdaging, maar niet
voor groene luchtvaartondernemer Kelly Otte. Met een bak aan kennis en lef zet hij eind 2020 het bedrijf
Silver Flight neer, en wil hiermee een stap zetten naar een groenere luchtvaart.
NIET ALLEEN DE ‘HAPPY FEW’
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen
22-23_onthejob.indd 22 15-02-21 12:11