PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 19
ken de waterstof nu eenmaal op en begint te verdampen, waarna eer-
dergenoemd verwarmingssysteem voor verdere verdamping zorgt. Het
mes snijdt daardoor dus aan meerdere kanten. Geringere afmetingen,
minder gewicht, en een mooier functioneren van de cel op zichzelf.”
Sam: “Daarom ook, vanwege die opwarming en verdamping, moet je als
je eenmaal waterstof hebt getankt ook niet te lang blijven staan met je
vliegtuig. Eigenlijk vrijwel meteen gaan vliegen. Dat vergt dus ook met-
een een heel andere handling en logistiek op vliegvelden. Het heeft
zelfs invloed op het taxiën. Naar dat alles zijn we samen met de NLr
aan het kijken.”
Staan jullie aldus niet bloot aan dilemma’s? Accu’s en batterijen wor-
den immers rap kleiner en lichter en bevatten ook steeds meer energie
bij kortere laadtijden. En worden bovendien alsmaar goedkoper.
Sam en mattew reageren haast tegelijk met een vastberaden ontken-
ning: “Nee! Vloeibare waterstof bevat essentieel veel meer energie, kent
op meerdere fronten minder bezwaren, en het is juist nu aan ons om
het allemaal lichter en compacter te maken. Dat is tot nu toe al goed
gelukt. En daar gaan we ook mee door!”
Wat voor tijdpad is er volgens jullie gemoeid met het operationeel krij-
gen van serieus vliegen op vloeibare waterstof?
Sam: “Door onze informatie-uitwisseling met onder meer airbus en
rolls-royce weten we dat de grote vliegtuigindustrieën er volop mee
bezig zijn en dat die mikken op 2025 om ‘the first hydrogen-powered
flight around the world’ te kunnen uitvoeren. En op 2035 om uiteindelijk
‘the first commercial hydro-powered aircraft’ aan de wereld te kunnen
presenteren.”
matthew: “We vragen ons daarbij weleens oprecht af, hoe het kan dat zij
al zoveel verder lijken te zijn. Daar zijn we werkelijk heel nieuwsgierig
naar. maar qua uitwisseling van kennis is het intussen wel uitkijken ge-
blazen. ‘Conflict of interest’ heet het dan al gauw. En dat terwijl we hele-
maal niet commercieel zijn; we willen alleen maar helpen. We merken
trouwens ook dat dergelijk grote spelers sowieso op meerdere borden
spelen. met meerdere technieken bezig zijn.”
We hebben begrepen dat AeroDelft een Sling-4 vliegtuig tot zijn
beschikking krijgt waarmee real life vliegende tests kunnen worden
uitgevoerd?
mattew: “Dat klopt, ja! Dankzij partners en sponsoren zullen we nog
dit voorjaar een Sling-4 krijgen, die we in onze hangar op rotterdam
the Hague airport kunnen gaan ombouwen naar brandstofceltech-
niek.”
Sam: “Dat is inderdaad een heel grote stap. Ja, het is allemaal vreselijk
kicken om op onze leeftijd, op deze niveaus en op deze wijze bij te zul-
len kunnen dragen aan een nieuwe en vooral heel veel duurzamere
toekomst!”
Nabije toekomst: life tests met een Sling-4.
16-17-18-19_ecoverkenningen3.indd 19 16-02-21 08:58