Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 17
de meeSt logiSche oploSSiNg?
Nu, bijna tien jaar later, weten we wat de politiek heeft besloten. Name-
lijk klimaatdoelen, uitgedrukt in uitstootwaarden met daaraan gerelateer-
de belastingen en dus een uiteindelijke kostprijs, zoals bij autofabrieken
inmiddels het geval is. En niet te vergeten: harde datumafspraken. Zal
een dergelijk regime ook voor vliegtuigfabrieken gelden? Hoe een fabri-
kant daaraan vervolgens voldoet, dat staat hem vrij.
terug naar het heden, waarin accu-/batterijtechniek de voorkeur geniet
maar waar net als toen waterstof (en dus brandstofceltechniek) levens-
groot op de achtergrond aanwezig blijft als – althans volgens mensen
die het weten kunnen – de meest logische oplossing voor het uiteindelij-
ke overall emissievrije rijden. En dus… vliegen.
FalcoN electric aviatioN, tU eiNdhoveN
aan de tU-Eindhoven houdt een 15-koppig studententeam, bestaande
uit zeven nationaliteiten, zich onder de naam ‘Falcon Electric aviation’
bezig met het ombouwen van vliegtuigen uit de General aviation naar
elektrische aandrijving. men doet met die ombouw precies dat, wat in
vorige afleveringen van deze rubriek al ter sprake kwam. Namelijk dat
een deel van de Nederlandse Ga-vloot zonder meer in aanmerking
komt voor ombouw naar elektromotoren. Inmiddels is dit ‘retrofit’ – zo-
als het inmiddels is gaan heten – ‘hot’. Dusdanig, dat het aantal aanvra-
gen het aanbod overschrijdt. We spraken met Falcons teammanager
Brandon van Schaik (21) die na een bachelor Natuurkunde nog een
master in Sustainable Energy technology aan de tU Eindhoven doet.
Hoe ben je – zijn jullie – op het idee gekomen om bestaande vliegtui-
gen om te bouwen naar elektrische motoren?
“Dat had als oorzaak eerlijk gezegd de verbazing over de hoge prijzen
van nieuwe elektrische vliegtuigen, al waren het net zo goed milieu-
aspecten die een rol speelden. Want waarom een heel vliegtuig vervan-
gen als het alleen om de motor gaat? Daarbij kwam het besef dat de
meeste van die toestellen vooral kleine afstanden vliegen, al dan niet
omdat ze meestal tot vliegscholen behoren. Korte afstanden en alles
dichtbij: daarvoor volstaan kleinere e-motoren en dito batterijen. Een be-
langrijk voordeel was tenslotte ook dat iedereen bekend is met zoiets als
een Cessna. Of vergelijkbare populaire Ga-toestellen. Eenvoudige en
overzichtelijke techniek. Stuk voor stuk grote voordelen om tot ombouw
te willen overgaan.”
En toen? Slooptoestel gezocht, bij de vuilstort een elektromotor uit een
wasmachine gehaald, accu bij de autoshop, schuurtje huren, en sleute-
len maar?
“Hahaha, nee hoor! Het is allemaal begonnen met het, in het kader van
het Stimuleringsfonds metropool regio Eindhoven, meedoen aan een
internationale pitch van het European Venture Program-onderzoek op
het gebied van techniek en Financiering Luchtvaart. We hadden door
middel van een electrical-, mechanical-, promotional- en business-team
met z’n allen heel precies onze doelstellingen gedefinieerd, inclusief het
realiseren daarvan. En wonnen daarmee die pitch! met trouwens een
vierde plek in de University Start Up World Cup…”
Een glorieuze start, kortom. Waaruit bestaan de werkzaamheden inmid-
dels? Ook in technische zin?
“We werken vanuit onze hangar op Kempen airport Eindhoven in eer-
dergenoemde teams ieder aan zijn expertise, en uitvoering. Zo zijn de
motorkeuze en motorbevestiging in handen van het mechanical-team;
het electrical-team doet de batterijen en bedradingen enzovoort. alles in
goed overleg natuurlijk. Publiciteit en acquisitie zorgen vervolgens voor
media-aandacht en sponsors. In puur technisch opzicht is het grofweg
vooral zo dat we de uitverkoren Cessna 150 aanpassen aan minder-
techniek. minder gewicht. Een andere gewichtsbalans. Voorbeeld? Onze
elektromotor weegt bijvoorbeeld maar 20 kilogram in plaats van de
plusminus 130 á 150 kilogram van de gemiddelde viercilinder-benzine-
motor. Dat betekent dat de neus van het vliegtuig dus heel veel lichter
is. Dat moet gecompenseerd worden. We hebben daar een hele studie
van gemaakt, van een speciaal motorframe omdat de e-motor maar een
fractie van de motorruimte in beslag neemt, tot de algehele balans en
Bijschrift
??
? ?
??
??
V.l.n.r.: Brandon van Schaik, Jelle Visser en Kshitij Dadhekar.
Ombouwwerkzaamheden op Kempen airport Eindhoven.
Nog te monteren: elektromotor van 20 kg.
16-17-18-19_ecoverkenningen3.indd 17 16-02-21 08:58