16 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
We zagen tot nu toe alvast mooie techniek en ambitieuze projecten,
maar ook dat die veelal nog in vrij prille stadia verkeren. En dat is met
een automotive wereld die wat elektrische aandrijvingen betreft de afge-
lopen decennia toch al veel hete aardappelen uit het vuur haalde, ook in
financieel-economisch en politiek opzicht, best curieus. Het moet hem
zitten in de worsteling van de combinatie van op elektriciteit gebaseerde
aandrijftechnieken met de principes van het vliegen op zichzelf: de ho-
gere gewichten en grotere afmetingen van dergelijke aandrijftechnieken
bij een vooralsnog geringe endurance.
Noodzakelijk iNtermezzo
Herinneren wij ons jaren geleden de introductie van ‘s werelds eerste
productierijpe brandstofcel-auto, de toyota mirai, waarmee aan de pomp
vloeibare waterstof getankt kon worden? Uniek natuurlijk, maar wat
voegde deze mirai toe? Immers: vloeibare waterstof vergt een buitenge-
woon energie-intensief ‘kraakproces’ op hoge temperaturen, terwijl voer-
tuigen zware hogedruk- en koelinstallaties nodig hebben. Vanwege ex-
plosiegevaar zouden bovendien enorme investeringen voor logistiek en
infrastructuur nodig zijn. Het bleek de Japanse gigant om iets anders te
doen. “met de mirai hebben we nu alles gereedstaan qua alternatieve
krachtbronnen, waardoor we rustig afwachten wat de wereldpolitiek be-
sluit”. Waterstof dus slechts als een strategische ‘toevoeging’…
tweedeliNg
We stuiten ook hier weer op de grote tweedeling binnen de queeste naar
schone energie voor de wereld van mobiliteit. Namelijk enerzijds accu-/
batterijtechniek, anderzijds waterstof. Hoewel daar – eerlijk is eerlijk – ook
de eventuele synthetische alternatieven voor fossiele brandstoffen aan
toegevoegd moeten worden. maar hoe dan ook: accu-/batterijtechniek
lijkt vooralsnog de overhand te hebben. Dus waarom nog waterstof?
Het wereldnieuws wordt – afgezien van COVID-berichtgevingen – bepaald door noodkreten over een
fataal snel verslechterende aarde. De klimaatcrisis, kortom. Niemand die niét beseft dat het anders moet.
Onze bewering dat ‘de dagen van op fossiele brandstoffen draaiende vliegtuigmotoren zijn geteld’, blijkt
al veel langer tot de luchtvaartwereld zelf te zijn doorgedrongen, zoals in de vorige editie werd opgete-
kend. Maar hoe nu verder? Daarover meer in episode 3 van onze ‘eco-verkenningsvlucht’.
‘StrategiSche toevoegiNg?’
ECO-VErkENNINgsVluCHt Door: David Bakels – Foto’s: aeroDelft/Falcon Electric aviation
16-17-18-19_ecoverkenningen3.indd 16 16-02-21 08:58