Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 15
RuAg INtERNAtIoNAL
rUaG International mag van de royal thai Navy
twee van de zeven in thaise dienst vliegende Dor
nier 228’s ingrijpend moderniseren. De vliegtuigen
werden door rUaGtechnici in thailand ontman
teld en in een an124 van antonov airlines naar
Duitsland overgevlogen. Beide Dorniers zullen onder meer worden uitgerust met glass cockpits,
nieuwe missie(management)systemen met datalinkmogelijkheden, nieuwe (COm NaV) avionica
en infraroodcamera’s. Ook zal een 360° zoekradar worden ingebouwd. Daarnaast zullen de toe
stellen een corrosiebehandeling en een nieuwe laklaag krijgen. Na voltooiing zullen thaise piloten,
operators en technici door rUaG deels op locatie en deels in thailand getraind worden. In thaise
dienst worden de vliegtuigen ingezet boven de zogenoemde ‘200mile zone’ waarbij ISr (intelli
gence, surveillance, reconnaissance) taken worden uitgevoerd om niet geoorloofde grensover
schrijdingen en illegale visserijpraktijken tegen te gaan. n
PIPIstREL VELIs ELEctRo
Green aerolease gaat in samenwerking met de Fédération Française aéronautique (FFa) bij Pipi
strel vijftig Velis Electro vliegtuigen bestellen. Green aerolease wil verregaande ‘decarbonisatie’ van
de kleine luchtvaart mogelijk maken en zal de vijftig tweezitters via de Faa aan Franse vliegscholen
en vliegclubs verhuren. tijdens een eerdere enquête gaf 84% aan elektrisch vliegen wel te zien
zitten, waarbij 70% serieus te kennen gaf dergelijke vliegtuigen voor lesdoeleinden aan te willen
schaffen. De vliegtuigen zullen door de Franse Pipistrelimporteur Finesse max worden onderhou
den. als alles volgens plan verloopt, zullen de komende drie jaar minimaal 200 elektromotoraan
gedreven Pipistrels voor Franse vliegscholen beschikbaar komen. Gelijktijdig zal dit zogenoemde
aircraft as a Service (aaS) programma ook in andere Europese landen worden uitgerold. n
suKhoI ssJ NEW
Het russi
sche indus
trieconglo
meraat ros
tec heeft
technodina
mika op
dracht gegeven werk te maken van verregaan
de digitalisering van de cockpit van de Sukhoi
SSJ New. Volgens rostec is deze modernise
ringsslag noodzakelijk om het verkeersvliegtuig
te kunnen uitrusten met digitale besturing.
Hiervoor moet onder meer de hele bekabeling
in het toestel worden aangepast. De eerste
SSJ New moet nog dit jaar voor het eerst vlie
gen. n
sIKoRsKY
Sikorsky aircraft heeft een derde order op zak
voor de bouw van de nieuwe VH92a marine
One helikopters die bestemd zijn voor de
amerikaanse presidentiële staf en de presi
dent. Na twee eerdere opdrachten voor twaalf
helikopters van dit type mogen er nog eens vijf
worden gebouwd. De helikopters worden aan
geschaft in het kader van het VXX Presidential
Helicopter replacementprogramma. Dat voor
ziet in de vervanging van 23 helikopters tot
2023. Sikorsky haalde de opdracht hiervoor al
in mei 2014 binnen en begon in juni 2019
met de aanpassing van de eerste zes VH92a
helikopters en de bouw van twee simulators
voor het U.S. marine Corps. n
sENsENIch PRoPELLER
Sensenich Propeller heeft een aanvullend
typecertificaat op zak voor op de grond verstel
bare propellers voor Pa18 Super Cubs. Deze
propeller met vaste spoed is geschikt voor Ly
coming O360 aangedreven Super Cubs en
verkrijgbaar in verschillende diameters (7282
inch, 183211 cm). Na montage klimt een Su
ber Cub 140 ft/min (43 m/min) sneller en
neemt de topsnelheid afhankelijk van de
propinstelling toe met 818 mph (1329
km/h). De nieuwe propeller kost US$ 6.350
zonder en US$ 7.085 met lichtgewicht compo
siet spinner. Sensenich werkt nog aan een cer
tificaat voor 0320 aangedreven Pa18’s. n
sAAB
Saab heeft van de Zweedse mSB een aanvul
lende opdracht in de wacht gesleept om tot
2023 een rol van betekenis te blijven spelen
bij de bestrijding van natuurbranden. In eerste
instantie bestelde Saab hiervoor in april 2020
twee air tractor at802 F turboprops. De toe
stellen kunnen elk 35.00050.000 liter water
per uur boven brandhaarden afwerpen. Vanaf
deze basis kunnen ze binnen twee uur in Ko
penhagen of het oosten van Finland zijn of
binnen drie uur in Luleå in het noorden van
Zweden. Beide vliegtuigen kunnen ook op ver
zoek van andere landen ingezet worden. aan
het contract ging een ‘oefenperiode’ van een
jaar vooraf. Na evaluatie wordt het contract uit
gebreid met nog eens twee vliegtuigen. n
AERoNAutIcAL ENgINEERs, INc
Ombouwspecialist aeronautical Engi
neers, Inc. (aEI) heeft een order op
zak voor het ombouwen van tien 737
800 NG’s tot vrachtvliegtuig. De order
werd geplaatst door ‘midlife’ lease
maatschappij aero Capital Solutions
(aCS) en is een uitbreiding van een in
oktober 2020 geplaatste bestelling voor vier vliegtuigen van dit type. Het eerste toestel uit de nieuwe
order zal na ombouw bij HaECO Xiamen in juni 2021 worden geleverd; het tweede in juli na ombouw
bij StaECO in juli. De overige acht moeten vanaf september 2022 worden omgebouwd. Een 737
800SF kan op het hoofddek elf standaard pallets en tot 23.905 kg vracht vervoeren.
Kort daarna gaf het mexicaanse aeronaves tSm aEI opdracht nog eens twee CrJ200’s om te bou
wen tot Special Freighter. Beide vliegtuigen moeten in de loop van 2021 geleverd worden. De
mexicaanse vrachtmaatschappij liet eerder al acht CrJ200’s ombouwen. Na aanpassing beschik
ken deze SFvarianten over een zogenoemde Class Evrachtcabine met een inhoud van bijna 53
kubieke meter. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 16-02-21 08:57