Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

14 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
LEoNARdo coMPANY
RoLLs-RoYcE
rollsroyce heeft tests uitgevoerd met een
Pearl 700 turbofan die gevoed werd door hon
derd procent duurzaam gewonnen vliegtuig
brandstof. Deze ‘sustainable aviation fuel’
(SaF) wordt normaal gesproken gemengd met
traditionele fossiele vliegtuigbrandstof. In Enge
land werden door rr met een trent 1000
vergelijkbare proeven uitgevoerd. Beide tests
tonen volgens de motorfabrikant aan dat mo
derne vliegtuigmotoren SaF als belangrijkste
brandstof aankunnen waardoor ze als volledig
‘drop in’ alternatief kunnen dienen en tot 75
procent minder CO2uitstoot kunnen leiden.
De Pearl 700 wordt momenteel gebruikt in de
nieuwe Gulfstream G700. n
AB139
Het is twintig jaar geleden dat de aB139 voor het eerst
drie kwartier vloog. De tweemotorige helikopter staat te
genwoordig te boek als aW139 en is in de gewichtsklas
se tot zeven ton een absolute verkooptopper. Sinds de
eerste vlucht op 3 februari 2001 en de eerste leveringen
begin 2004 werden bijna 1.200 exemplaren besteld,
waarvan inmiddels 1.100 geleverd aan 280 klanten in zeventig landen wereldwijd. met deze
vloot is ondertussen meer dan drie miljoen uur gevlogen. De helikopter wordt tegenwoordig
zowel in Italië als in Philadelphia gebouwd. In deze amerikaanse vestiging rollen ook de voor
de amerikaanse luchtmacht bestemde mH139 trainingshelikopters van de band. De aW139
is ook in Nederland een bekende verschijning omdat de Nationale Politie met drie helikopters
van dit type vliegt. n
KoPtER
Kopter heeft verschillende veranderingen doorgevoerd
aan het derde prototype van de eenmotorige SH09.
Zo kan in prototype P3 nu een Garmin 3000H avioni
ca suite worden aangetroffen. Daarnaast is de kop van
de hoofdrotor aangepast, is de rotormast langer uitge
voerd en de besturing van de helikopter directer ge
worden. al eerder werd de transmissie die de hoofro
torbladen van de SH09 aandrijft vervangen door een verbeterd exemplaar. Volgens Kopter is
deze main Gearbox (mGB) niet alleen stiller, maar levert deze ook over de hele linie betere
prestaties. De transmissie is inmiddels uitvoerig getest in P3 wat tevens leidde tot een reeks
doorgevoerde aerodynamische veranderingen aan het ontwerp. tijdens testvluchten verkre
gen gegevens worden waar mogelijk en nodig doorvertaald naar het vierde en vijfde prototy
pe ‘PreSeries number 4 en 5’ (PS 4 en PS 5) die voor certificatiedoeleinden zullen worden
gebruikt. De SH09 heeft een 1.000 pk sterke Honeywell HtS9002 turboshaft met een twee
kanaalsFaDEC. Deze aandrijfbron maakt een snelheid mogelijk van 260 km/h bij een vlieg
bereik van meer dan 800 km. De SH09 krijgt een maximaal startgewicht van 2.650 kg waar
bij aan een sling tot 1.500 kg kan worden vervoerd. De marktintroductie was voor 2020 voor
zien, maar dit werd door COVID19 niet gehaald. Kopter werd in 2020 ingelijfd door de Leo
nardo Company. n
KAMAN AIR VEhIcLEs
Kaman air Vehicles heeft een order in de
wacht gesleept voor de KmaX mediumto
heavy lift helikopter die al in het eerste kwar
taal van 2021 wordt afgeleverd. De fabrikant
leverde in het vierde kwartaal van 2020 twee
helikopters van dit type af die elk 2.722 kg la
ding kunnen liften. De KmaX werd begin
2021 eveneens getooid met een Braziliaans
typecertificaat. Kaman is voornemens in 2021
tevens door te gaan met de Unmanned aerial
System (UaS) variant van de coaxiaal aange
dreven helikopter. Ook wordt gewerkt aan een
Optionally Piloted aircraft die voor de zomer
van 2021 moet vliegen. De helikopter werd
begin 2015 weer in productie genomen. n
ILYushIN IL-114-300
Bij de russische fabrikant miG wordt momenteel
het tweede prototype van de nieuwe Ilyushin Il
114300 geassembleerd. Binnenkort wordt ook
begonnen met de bouw van een derde toestel.
De onderdelen hiervoor worden door VaSO, avi
astar SP en Sokol geleverd. Deze vliegtuigen krij
gen een modernere romp dan het eerste test
toestel dat op 16 december 2020 voor het eerst
vloog. Bij testtoestel 2 zijn inmiddels de vleugels
en de staartsectie aan de romp bevestigd. Ge
mikt wordt op certificatie van de turboprop in
2022 gevolgd door serieproductie in 2023. n
tEcNAM P2012 tRAVELcARE
tecnam heeft in samenwerking met de amerikaanse vrieskastproducent Desmon het P2012 tra
velcareproject uitgerold. Binnen het project is een P2012 traveller uitgerust met een vrieskast
waarmee per vlucht tot 115.000 COVID19vaccins vervoerd kunnen worden naar afgelegen ge
bieden met een slechte infrastructuur. De Desmon vrieskast kan de vaccins tijdens het transport
op een temperatuur van 86°C houden. Wanneer de boordsystemen van het vliegtuig worden uit
geschakeld, kan de temperatuur gedurende tien tot twaalf uur gehandhaafd blijven op 65°C voor
verder transport. De P2012 kan daarbij ingezet worden op onverhard landingsterrein en heeft ge
noeg aan een landingsrol van iets meer dan 600 m. De transportkosten per vaccin liggen volgens
tecnam op US$ 0,005 per dosis per vlieguur. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 16-02-21 08:57