Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021 13
PIPER AIRcRAFt
De amerikaanse luchtvaartautoriteit Faa heeft
een airworthiness Directive (aD) uitgevaardigd
waardoor 5.400 Pipers uit de Pa28 en Pa
32reeks gecontroleerd moeten worden. De
maatregel is een gevolg van een ongeluk in
2018 waarbij een elf jaar oude Piper arrow
met 7.600 vlieguren tijdens een trainingsvlucht
een vleugel verloor. Het ongeval bleek te zijn
veroorzaakt door metaalmoeheid in de ge
schroefde verbinding tussen de onderste vleu
gelligger en de vleugelbox. Volgens de Faa
geldt de maatregel onder meer voor vliegtuig
types lopend van de Pa28151 Warrior tot en
met de Pa32rt Saratoga die meer dan 5.000
uur gevlogen hebben, waarbij de intervallen
tussen de 100uursinspecties indicatief zijn
voor de mate van gebruik. Worden als gevolg
van deze aD (haar)scheurtjes ontdekt, dan
moet het vliegtuig ter plekke worden gerepa
reerd. In december 2020 vaardigde de Faa
een aD uit om bij 11.476 Pa28 en Pa32va
rianten binnen twaalf maanden of honderd
vlieguren de vleugelliggers te inspecteren op
corrosie. n
IsRAEL AERosPAcE INdustRIEs
Israel aerospace Industries (IaI) heeft vier
onbemande Heron mKII UaV’s aan de
man gebracht. De vliegtuigen zijn bestemd
voor een niet nader genoemd aziatisch
land dat twee Herons zal aanschaffen en
de andere twee bij IaI zal gaan huren. On
derdeel van het contract zijn tevens de le
vering van boordsystemen voor (grensbe
waking)verkenningsvluchten, de levering
van Heron mK II drones en grondstations.
De Herons kunnen op FL350 (10.668 m)
bij een kruissnelheid van 140 kts (260 km/h) tot 45 uur onafgebroken vliegen. Vergeleken met
de mk I heeft de mk II een verbeterde motor, verbeterde avionica en een grotere rompdoorsnede.
De Europese grensbewakingsorganisatie Frontex gaat met vergelijkbare Herons verkenningsvluch
ten uitvoeren boven de middellandse Zee. n
gARMIN
Garmin heeft groen licht gekregen van de Eu
ropese luchtvaartautoriteit EaSa om de GI 725
aan te bieden als digitale vervanging voor ana
loge cockpitmeters. De GI 725 kan dienstdoen
als onder meer attitude indicator, attitude Di
rectional Indicator (aDI), Course Deviation In
dicator (CDI), Horizontal Situation Indicator
(HSI) en Engine Indication System (EIS). Daar
naast kunnen met GI 725 multifunctionele za
ken worden uitgevoerd zodat eventueel ook
weer en verkeersinformatie, Synthetic Vision
technology (SVt) of Garmins Safetaxi luchtha
veninformatie kunnen worden getoond. GI
725 is zonder al te veel moeite in de stan
daard (3.125 inch) aanwezige panelgaten te
plaatsen en is inmiddels in amerika goedge
keurd voor meer dan 1.000 een en tweemo
torige vliegtuigmodellen. n
EMBRAER
Leasemaatschappij Nordic aviation Capital
(NaC) heeft een CF3410E aangedreven Em
braer E190 ondergebracht bij Breeze airways.
Naar verluidt zullen nog eens veertien vliegtui
gen bij NaC gehuurd worden. In januari 2021
nam Breeze al een E195 over van azul Linhas
aereas terwijl eerder getekend werd voor zes
tig a220300’s waarvan voor vijf inmiddels
een leasecontract is getekend. De in 2018
door David Neeleman opgerichte amerikaanse
luchtvaartmaatschappij heette aanvankelijk
moxy airways, maar kreeg in februari 2020
een nieuwe naam: Breeze airways. Neeleman
richtte voordien al vier succesvolle luchtvaart
maatschappijen op: morris air, JetBlue, Westjet
en azul. n
dIREctIoN géNéRALE dE L’ARMEMENt
Het Franse bewapeningsministerie Direction générale de
l’armement (DGa) heeft bij zowel robin aircraft als Daher
nieuwe vliegtuigen besteld. Bij robin aircraft werden twee in
2022 te leveren CaP 10 NG aerobatic trainers besteld voor de
Franse marine die bij escadrille 50 S op LanvéocPoulmic (Fi
nistère) jaarlijks 45 piloten opleidt. tevens zullen vijf oudere
CaP’s door robin worden gemoderniseerd. Daarnaast werden
bij DaHEr aerospace vier tBm 940 tuboprops besteld, die drie dertig jaar oude tBm 700’s gaan
vervangen vanaf de zomer van 2021. DaHEr zal tevens de boordsystemen dusdanig aanpassen
dat er tot 75 kg missieapparatuur onder de vleugels kan worden meegenomen. n
dAssAuLt AVIAtIoN
De Franse regering heeft eind januari 2021
twaalf nieuwe Dassault rafale gevechtsvliegtui
gen besteld. De order volgde kort nadat de
Griekse regering tekende voor de aankoop van
achttien rafales. De eerste zes zijn afkomstig
van de Franse luchtmacht en dus tweede
hands. Deze worden al in juni 2021 verwacht.
Van de resterende twaalf die in 2022 geleverd
moeten worden, zijn er zes nieuw en zes af
komstig van de Franse luchtmacht. Onderdeel
van het Griekse contract wordt tevens de trai
ning van piloten en technici en de levering van
reserveonderdelen. De Franse onderneming
mBDa zal vervolgens deze vliegtuigen uitrus
ten met SCaLPkruisraketten en am39 Exocet
antischeepsraketten, mICa multimissie airto
air raketten en meteor ‘beyond visual range’
airtoair raketten. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 16-02-21 08:57