Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 3-2021

10 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2021
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
INtERNAtIoNAAL
AIRBus
A330-200 P2F
turkmenistan airlines gaat haar vloot uitbrei
den met twee tweedehands a330200P2F
vrachtvarianten die elk tot 61 ton vracht kun
nen vervoeren over 7.700 km. Het leverings
contract hiervoor werd getekend nadat pre
sident Gurbanguly Berdimuhamedow hier
voor toestemming gaf. Hierdoor kunnen St
Engineering aerospace en airbus via hun El
be Flugzeugwerke GmbH (EFW) joint ven
ture werk gaan maken van de ombouw van
de in 2022 te leveren vliegtuigen. n
ELt NoodzENdERs
airbus gaat vanaf 2023 alle nieuwe a320’s, a330’s en a350’s uitrusten met een zogenoemd
ELtDt systeem (Emergency Locator transmitter Distress tracking System). Dit door tracking
specialist Orolia gebouwde UltimaDt wordt geactiveerd na een ongeval een zendt daarbij
een beveiligd 406 mHz signaal uit met daarin de laatste positiegegevens van het vliegtuig. Op
die manier kunnen reddingsteams sneller op de ongevalsplek komen. Het besluit dit ELt te
installeren werd genomen na ongelukken met air France vlucht aF 447 en de sinds maart
2014 nog steeds spoorloze vlucht 370 van malaysia airlines. airbus a330200 aF 447 ver
dween op 1 juni 2009 van de radar toen het onderweg was van rio de Janeiro naar Parijs
maar pas in mei 2011 konden de laatste van de 228 doden geborgen worden op 650 km
van het eiland Fernando de Noronha in de atlantische Oceaan. Boeing 777200 vlucht mH
370 was op 8 maart 2014 onderweg van Kuala Lumpur naar Peking toen het met 239 men
sen aan boord spoorloos verdween. Het systeem werd naar aanleiding van deze ongevallen
door de Europese Commissie verplicht gesteld vanaf 2023 voor alle verkeersvliegtuigen. n
AVIAdVIgAtEL
aviadviga
tel heeft
een aan
vulling op
het type
certificaat
van de
2020ver
sie van de PD14 ontvangen. De motor is be
stemd voor de Irkut mC21310 die op 14 de
cember 2020 voor het eerst vloog. Hoewel de
137 kN sterke motor al in 2018 in rusland
werd gecertificeerd en op dat moment al vol
deed aan de emissienormen van de Interna
tional Civil aviation association (ICaO) werden
in 2020 nieuwe emissienormen vastgelegd.
Nieuwe metingen van de PD14emissies wer
den in het verlengde daarvan uitgevoerd door
medewerking van specialisten van de Hogere
School voor toegepaste Wetenschappen
Zürich, Zwitserland (ZHaW). De resultaten
toonden daarbij aan dat de russische motor
voldoet aan de eisen van Volume II van ICaO
annex 16. n
AERotEc EcARAVAN
De bij aerotEC uitgedachte elektromotoraange
dreven Cessna C208B eCaravan is terugge
bracht in zijn oorspronkelijke staat. De in 2002
gebouwde C208B Grand Caravan wordt mo
menteel door aerotEC via een bemiddelaar te
koop aangeboden voor US$ 1.499.000. Het
toestel heeft slechts 1.068 uur gevlogen en
heeft nu weer een 675 pk sterke P&W Pt6
114a turboprop voor het brandschot. De on
derzoeksapparatuur is vervangen door een za
keninterieur met twee mahoniehouten klapta
fels en airconditioning. aerotEC voorzag de Ca
ravan in 2019 van een 750 pk sterke magniX
500elektromotor waarmee op 28 mei 2020
een eerste dertig minuten durende vlucht werd
uitgevoerd. Nadien volgden nog meerdere ge
slaagde testvluchten waarmee de deugdelijk
heid van het concept kon worden bewezen. n
tAMARAcK AERosPAcE
Eind januari 2021 heeft in amerika een bij
zondere ‘Fly Off’ plaatsgevonden waarbij twee
Cessna Citation CJ1 zakenjets het tegen elkaar
opnamen. Het ene toestel was een CJ1 in
standaarduitvoering, terwijl het andere was
voorzien van bij tamarack aerospace ontwik
kelde winglets. Beide vliegtuigen vertrokken
gelijktijdig vanaf maine (PWm) naar West Palm
Beach in Florida (PBI) over een afstand van
1.292 nm (2.079 km). Door weersomstandigheden verliep de vlucht anders dan gepland en
moest het ‘traditionele toestel’ een tussenstop maken om uiteindelijk in 5:37 uur 1.496 nm
(2.771 km) te overbruggen, waarbij 1.666 kg kerosine werd verbruikt. Het met atlas Winglets uit
geruste toestel overbrugde uiteindelijk 1.386 nm (2.567 km) in 4:36 uur waarbij 1.182 kg brand
stof werd geconsumeerd. Voor tamarack aerospace het bewijs dat hun toepassing onder deze
omstandigheden een brandstofbesparing opleverde van omgerekend dertig procent. De bij tama
rack aerospace ontwikkelde ‘active load alleviation’ (atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het
aanbrengen ervan de vleugelstructuur niet wordt versterkt. Na montage klimt een CJ1 in maximaal
dertig minuten naar FL410 (12.497 m). Op die vlieghoogte wordt volgens tamarack een brand
stofverbruik van 364 l/u genoteerd, ruim een derde minder dan het verbruik zonder deze
winglets. Wereldwijd komen ruim 640 CJ, CJ1 en CJ1+varianten in aanmerking voor active
Winglets. In Europa is het Duitse atlas air Service tamarackdealer. Het bedrijf heeft inmiddels
meerdere toestellen aangepast. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 16-02-21 08:57