Pagina 50 van: Piloot en Vliegtuig Editie 2-2022

50 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2022
Het groene licht voor de voor Nederland bestemde MQ-9 Block 5
Reaper Remotely Piloted Aircraft (RPA) verkenningsvliegtuigen werd in
februari 2015 gegeven toen de exportcommissie van de Amerikaanse
Senaat een eventuele aankoop goedkeurde. Dit resulteerde in juni 2018
in een definitieve order voor vier Reapers, evenveel mobiele grondstati-
ons voor de besturing op afstand, zes Honeywell TPE331-10T turbo-
propmotoren (inclusief twee reserve) en een groot aantal missie- en ra-
diosystemen. Daarnaast zou voor een periode van drie jaar gedurende
3.400 vlieguren ondersteuning worden verleend bij de training van per-
soneel en onderhoud van de onbemande vliegtuigen. Begin juli 2021
rolde de eerste voor Nederland bestemde Reaper uit de assemblagehal-
len van General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI).
INFORMATIEGESTUURD
Defensie beproeft het onbewapende systeem voorlopig op Curaçao. Dat
heeft te maken met de gunstige weersomstandigheden en de beschik-
baarheid van het luchtruim. Ook kan de Reaper in het Caribisch gebied
al voor defensietaken worden ingezet. Bijvoorbeeld bij de ondersteuning
van civiele autoriteiten of voor opsporing en toezicht. Daarbij wordt deels
samengewerkt met de Verenigde Staten, zoals bij counterdrugsoperaties.
In Nederland zullen de eerste toestellen in eerste instantie nationaal
worden ingezet voor Intelligence, Surveillance, & Reconnaissance (ISR)
taken. Ook kunnen de vliegtuigen worden ingezet onder de vlag van de
NAVO of de Verenigde Naties. Zo’n operatie wordt uitgevoerd door een
MQ-9 vlieger en MQ-9 Sensor Operator die hun werk doen vanuit een
zogenoemd Ground Control Station. Dankzij de besturing per satelliet is
het toestel wereldwijd te bedienen. Een Reaper bevat sensoren die zo-
wel boven land als boven zee langdurig kunnen observeren en informa-
tie verzamelen.
Het systeem sluit daarmee volledig bij de wens van Defensie aan om te
opereren op basis van informatiegestuurd militair optreden. Hoewel de
Reapers in principe geen wapenlast meevoeren, kan hier snel gescha-
keld worden mocht een situatie daartoe aanleiding geven.
De toestellen kunnen tot 27 uur onafgebroken vliegen bij een kruissnel-
heid van 240 kts (445 km/h) op FL500 (15.240 m). Daarbij kan een
lading van 1.750 kg worden meegenomen (waarvan 1.360 kg aan ex-
terne ophangpunten onder de vleugels).
TESTVLUCHT
In de aanloop naar de operationele inzet boven Nederland werd begin
september 2021 al een MQ-9B SeaGuardian RPA van de Amerikaanse
fabrikant GA-ASI naar Nederland gestuurd. Het toestel werd door piloten
op RAF Waddington op afstand bestuurd en over de Noordzee gevlogen
waarna het onder begeleiding van de militaire luchtverkeersleiding
twee keer Vliegbasis Leeuwarden naderde. Tijdens deze testvlucht wer-
den onder meer de speciaal voor het toestel ontworpen aankomst- en
De Koninklijke Luchtmacht krijgt in februari 2022 de beschikking over vier MQ-9 Block 5 Reapers.
Gelijktijdig start de opbouw van het systeem in het Caribisch gebied. De eerste vliegtuigen en twee
grondstations worden gestationeerd op vliegveld Hato. De twee andere grondstations staan op Vlieg-
basis Leeuwarden. In Friesland worden ook de beelden vanuit het Caribisch gebied geanalyseerd. De
MQ-9 krijgt Leeuwarden uiteindelijk ook als thuisbasis.
OP GROTE AFSTAND INFORMATIE VERGAREN…
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Mediacentrum Defensie
50-51_klureaper.indd 50 18-01-2022 09:17